7 redenen waarom social media niet werkt

Social media vind ik nog steeds een van de meest fantastische manieren om potentiele klanten kennis met jou te laten maken.  Social media heeft voor mij heel veel voordelen. Het is laagdrempelig, je kunt veel mensen bereiken, je kunt mensen adviseren en informeren en misschien wel het allerbelangrijkste, vermaken.

Want vooral de gebruikers van sociale media vinden het sociale ontzettend belangrijk. Ze willen vermaakt worden, willen achter de schermen meegenomen worden en ondertussen tips, trics en adviezen krijgen.

Maar toch hoor ik zoveel geluiden van ondernemers dat social media niet werkt. Hoe kan dat?! Want bijna iedereen zit op social media, hoe kan het dan dat jij geen of in ieder geval te weinig klanten krijgt?

Waarom social media niet werkt

Er zijn een aantal redenen waarom social media niet werkt. Ik ga er nu een aantal met je delen.

1. Je hebt geen plan!
Wanneer je geen plan hebt voor je social media zal het ook nooit voor je gaan werken. Ik ben heel erg voor het plaatsen van content op het moment dat jij er de inspiratie voor hebt, maar het is wel van wezenlijk belang dat je een plan hebt. Wat wil je bereiken met je posts, wat wil je dat een klant denkt na het lezen, wat wil je dat een klant voelt en/of doet?

2. Je bent niet regelmatig aanwezig.

Als er 1 ding is wat ik heb geleerd de afgelopen jaren als (startend) ondernemer is het wel dat je regelmatig aanwezig ‘moet’ zijn op social media. En met regelmatig bedoel ik niet dat je 1x per 3 weken iets moet delen, wat natuurlijk wel regelmatig is, maar dat je echt dagelijks aanwezig bent. Delen wat je doet, wat je drijft, wat jou inspireert, waar jij van leert, maar ook vertellen waar jij anderen mee kunt helpen. Wanneer jij regelmatig aanwezig bent en de content deelt waar jouw klanten op zitten te wachten zal je zien dat je bereik en betrokkenheid van volgers groeit!

3. Alles wat je deelt is gericht op verkoop.
Laten zien en weten welke producten en diensten je hebt is natuurlijk goed, maar doe het constant. Het is social media, dus laten we het ook vooral sociaal houden!

4. Je zit niet op de juiste kanalen.
Hoe goed ken jij jouw klant? Zit jouw klant wel op de kanalen waar jij op zit? Twitter is voor mij een kanaal wat niet werkt, mijn klanten zitten er nauwelijks meer. Waarom zou ik mijn tijd dan aan Twitter gaan besteden?!

5. Je neemt mensen niet mee naar de plek waar je kunt verkopen
Omdat social media sociaal is, werkt het heel goed om mensen mee te nemen naar een plek waar je de deal kunt maken met jouw klanten. Bijvoorbeeld een salespage of een website. Zorg er daarom voor dat je mensen gemakkelijk mee kunt nemen naar deze pagina’s.

6. Je vraagt je zoon/dochter of buurjongen om hulp
Social media is een marketingkanaal. Het kan zijn dat mensen in jouw omgeving net iets meer weten van social media dan jij. Maar een grote valkuil is om zomaar iemand te vragen om je te helpen zonder dat deze persoon expert is op dit gebied. Laat jij jouw boekhouding ook over aan je buurjongen?

7. Je wilt veel te snel
Je wilt zo graag dat jouw bedrijf of praktijk een succes wordt. Daarom wil je het liefst ook dat er vandaag nog iemand reageert op jouw posts en iets bij je afneemt. Maar zo werkt het niet. Mensen willen je leren kennen, willen weten met wie ze in zee gaan en welke resultaten het oplevert. Wil daarom niet te snel. Zorg dat je mensen de tijd geeft om met je te daten voordat ze met je gaan trouwen 😉

 

Wil je meer weten over social media en hoe jij het voor jou kan laten werken? Lees dan hier mijn vorige blog over het hergebruiken van content of kijk hier voor meer informatie over een Business Boost in 1 dag!

- klantenervaring-