Het Gelukfabriek interview met ‘Happy Brand expert’ Lyanne Vos

Ik ben Lyanne Vos, 31 jaar, ik woon met mijn vriend in een prachtig appartement in Den Bosch. Na mijn masterstudie Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit begon ik mijn loopbaan bij Mercis, rechtenhouderbureau van het merk nijntje. Al snel voelde ik de kriebels om te gaan ondernemen. Ik wilde op avontuur!

In 2013 begon ik met ondernemen. Ik heb een social media bureau en homedecolabel Studio Sasu gehad. Mijn passie voor de combinatie van styling, branding en merken begon steeds meer te kriebelen. Door mijn ondernemersavontuur ben ik nu waar ik nu ben. Ik maak van ambitieuze ondernemers een sterk en authentiek merk, een ‘Happy Brand.’

 

Heb je een quote of oneliner die bij je bedrijf past!

Ja, ik heb er meerdere. Een van mijn favoriete quotes is “Branding gaat niet om jouw logo maar het gevoel dat jij de klant geeft.” Tijdens mijn afstudeerscriptie invloed van merken op consumenten maar ook tijdens mijn avontuur als ondernemer heb ik ervaren dat mensen willen samenwerken met jou omdat jij jij bent.

Succesvolle ondernemers en merken roepen een bepaalde beleving, gevoel of boodschap op. Klanten willen met jou werken omdat zij met jou kunnen identificeren en omdat zij jou leuk vinden.

Een andere quote die erg bij mijn bedrijf past is: “Authenticity is the daily practise of letting go of who we think we’re supposed to be and embracing who we are.”

Ik geloof in de kracht van authenticiteit. Iedereen is uniek en verschillend. Door jezelf zo authentiek mogelijk te branden ga jij de klanten aantrekken die bij jou passen. Je bent geboren met unieke talenten en kwaliteiten, zet die in!

 

Wat is voor jou succes? Wanneer heb je het laatst ervaren?

Ik heb meerdere definities van succes. Maar mijn belangrijkste definitie van succes is dat klanten inzichten, tools krijgen die ervoor zorgen dat zij op een authentieke manier zichtbaar worden. Wanneer ik hen zie stralen en vliegen met hun onderneming, krijg ik een enorme energieboost. Ik geloof dat wij allemaal kunnen bijdragen aan een mooiere, gelukkigere en toffere wereld met onze talenten/kwaliteiten.

Laatst heb ik het Happy Brand VIP traject met een klant afgerond. In het begin van het traject vertelde de klant mij dat ze het moeilijk vond om zichtbaarder te worden. Haar missie en visie te vertalen naar een merk dat bij haar past. Wij zijn stap voor stap door het traject gegaan. Een mooi moment was dat mijn klant emotioneel werd toen haar missie uiteindelijk glashelder op papier stond. Ja, dat is het, zei ze met tranen in haar ogen! Je hebt mijn kern te pakken.

Ze kreeg vertrouwen en is gaan vliegen. Ze durft zichtbaar te zijn en Facebooklives te geven. Dat vond ik zo stoer! Door haar zichtbaarheid trekt ze nu de juiste klanten aan met wie ze wilt werken en staat ze het laatste halfjaar volgeboekt.

Ook heb ik een klant die internationaal succes heeft geboekt. Ze heeft bij mij de verkorte online training ‘Boost Your Happy Brand’ gevolgd om haar kern van haar merk scherper te definiëren. Na het programma viel alles voor haar op z’n plaats en heeft zij op eigen kracht de internationale media weten te behalen. Dit zijn voor mij momenten dat ik enorm gelukkig word.

 

Wat betekent geluk voor jou en hoe zie je dat terug in jouw bedrijf!

Misschien is het cliché, maar geluk betekent voor mij doen wat ik het allerleukste vind. De vrijheid en creativiteit die ik gelijk in mijn bedrijf kan stoppen.

Vorige jaar vertrok ik voor een maand naar Spanje om Spaans te leren en te dansen. Ik kon dit makkelijk doen omdat ik vanuit Spanje kon werken. Mijn business is deels online.

De vrijheid om te kunnen reizen geeft mij zoveel plezier. In November staat een 8 daagse trip naar Zuid- Afrika op de planning. Ik hoef geen vrij te vragen aan de baas want dat ben ik zelf!

 

Waar haal je inspiratie vandaan?

Dat is een moeilijke vraag. Ik haal overal en nergens inspiratie vandaan. Dat kan zijn een wandeling door de natuur of een woontijdschrift lezen. Ook luister ik veel podcasts en bekijk veel businessvideo’s. Ik ben eigenlijk een grote nerd, ja eentje met een bril maar dan zonder bril ;).

Ik wil mij constant verbeteren zodat ik de klanten steeds meer kan geven.

 

Wat is je grootste blunder of misser in jouw ondernemerschap?

Goede vraag. Ik heb meerdere blunders en missers gemaakt in mijn ondernemersleven. Mijn eerste grote blunder, of les wil ik het liever noemen, was met iedereen een samenwerking aangaan zonder echt te voelen of diegene wel bij mij past.

Daarnaast heb ik weleens geïnvesteerd in samenwerkingen wat uiteindelijk geen samenwerking bleek te zijn. Zorg dat goed van te voren weet wat de intentie is en waar jij in investeert. Weet ook wat jouw klant nodig heeft voordat je iets lanceert. Dit bespaart je een hoop teleurstellingen.

 

Wat zou jij andere ondernemers willen meegeven?

Blijf authentiek en origineel. Jij bent begonnen met jouw bedrijf omdat jij een bepaalde drive voelt en jouw talenten en kwaliteiten wilt inzetten. Zorg dat jij jouw spontaniteit en drive niet verliest. Werk vanuit jouw kern. Op die manier ga jij sneller succes ervaren.

 

Welke tip of advies heb jij voor mensen die een succesvol bedrijf willen fabriceren?

Blijf jezelf ontwikkelen, wees nieuwsgierig en heb veel plezier in het ondernemen. Zorg ook voor business buddies om je heen. Ondernemen wordt leuker als jij samen de stappen kan maken. Een business buddie geeft je inzicht, laat je jouw blinde vlek zien en daarnaast is het ook ontzettend gezellig.

 

Wil je nog iets kwijt?

Ja, zeker! Speciaal voor ondernemers die meer willen weten over branding, marketing en strategie heb ik iets tofs georganiseerd. Het Online Brand Event op 24 november met allerlei toffe sprekers. Wil je snel groeien? Zorg dat je hier bij bent!

 

Kijk voor meer informatie over het event op:
http://www.onlinebrandevent.nl/ 

En wil jij ook een happy brand worden?! Kijk dan op www.lyannevos.nl 

 

- klantenervaring-