Gratis informatie all over the place

Toen ik startte met mijn bedrijf was ik ontzettend leergierig. Ik wilde, moest en zou alles weten van het starten van een bedrijf en het ondernemerschap. Ik verzamelde overal gratis informatie en had het ‘all over the place,’ Mijn huis leek wel een bibliotheek.

Haal niet overal jouw informatie vandaan!

Ik weet nog dat ik al vrij snel besloot om een businesscoach in te schakelen. Ik wilde iemand die me op weg zou helpen. Iemand die me hielp om een goede start te maken. Ik wilde geen tijd, geld en energie verspillen aan dingen die er uiteindelijk niet toe zouden doen.  Al snel in het traject wat ik volgde adviseerde mijn businesscoach mij om niet overal mijn informatie vandaan te halen. Ik snapte niet zo goed wat ze bedoelde, het was toch juist goed dat ik gratis webinars ging volgen, weggevers aanvroeg, veel las en inspiratie opdeed? Ik kwam veel in de boekhandel om leuke boeken te halen en probeerde alles te zien en te lezen wat ik maar tegenkwam. Kortom, ik luisterde niet en haalde overal informatie vandaan.

Voor mijn gevoel was ik goed bezig. Ik merkte wel dat ik niet alles direct kon gebruiken, maar dan kwam dat later wel als ik het er aan toe had. Ik kocht mappen, stopte daar alles netjes in, maakte inhoudsopgaven en zorgde ervoor dat ik alles netjes terug zou kunnen vinden. Al met al besteedde ik een heleboel tijd in het vergaren van informatie zonder dat ik er wat mee deed. Het hielp mij op dat moment niet bij het opbouwen van mijn bedrijf, terwijl ik er toen heilig in geloofde dat dat wel het geval was.

‘Gratis’ bracht me steeds verder van mijn doel

Naast dat het me veel tijd kostte, kostte het mij ook veel energie. Er kwamen steeds meer dingen op mijn to do-list. Alles leek ook even belangrijk. Daardoor ik echt geen idee meer had wat ik nu het beste kon doen of waar ik me het beste op kon focussen. Het verzamelen van alle informatie bracht me eigenlijk steeds verder weg bij mijn doel, het neerzetten van een succesvol bedrijf.

Na heel lang aanmodderen besloot ik er mee op te houden. Ik heb de oud papier bak helemaal vol gegooid met papieren. De laptop crashte, dus daar hoefde ik niet zoveel in op te ruimen. Maar wat vond ik het heerlijk om alle papieren weg te kunnen doen. Ik voelde de druk van alles wat ik nog ‘moest’ gebruiken niet meer. Ik leerde om heel duidelijk na te gaan waar ik en mijn bedrijf op dat moment behoefte aan had. En ging op zoek naar hele gerichte informatie. Niet meer massaal gratis verzamelen om dat het misschien nog wel eens gebruikt kan worden. Of omdat ik er misschien nog wel eens wat mee kan doen. Maar alleen informatie verzamelen die ik ook op dat moment nodig was om stappen te zetten in mijn bedrijf.

Ga investeren in tijd, geld en energie

En wat ik er ook van leerde, als je écht wilt weten hoe je iets het beste kunt doen is het belangrijk om te investeren in echt bruikbare kennis. Investeren in mensen en middelen die je écht verder kunnen helpen. Alleen dan kun je een goed concept neerzetten, een goede strategie toe gaan passen om ook daadwerkelijk een succesvol bedrijf neer te kunnen zetten.

- klantenervaring-