Marketing zonder social media
3 alternatieven om jouw ideale klant te bereiken
Facebook en Instagram zijn niet meer weg te denken uit het ondernemerschap. Veel ondernemers zijn dagelijks drukker bezig met hun Instagram posts dan met hun financiën. Toch hoor ik veel ondernemers om mij heen die moeite hebben om social media bij te houden. De vraag of social media echt nodig is om een succesvol bedrijf op te bouwen wordt mij dikwijls gesteld. Daarom geef ik je in deze blog 3 alternatieven voor social media marketing die je kan inzetten om jouw bedrijf te laten groeien.
Marketing alternatief 1: SEO
SEO – oftewel Search Engine Optimization, focust zich op de vindbaarheid van jouw website. Op het moment dat jij een zoekterm in Google intypt, bepaalt het Google-algoritme aan de hand van een aantal punten welke website bovenaan komt te staan. Op die punten kan je als ondernemer slim inspelen, zodat als potentiële klanten jouw product of dienst zoeken, jij op nummer 1 in de zoekresultaten komt te staan.
Let op: SEO moet je niet verwarren met SEA.
Bij SEA (Search Engine Advertisement) betaal je ervoor om bovenaan te staan. SEO gaat organisch en heeft te maken met de inrichting en opbouw van je website.
SEO is naar mijn mening voor iedereen belangrijk, maar wees je er wel van bewust dat dit een lange termijnstrategie is.
Anders dan bij één post op Instagram kan een goed geschreven SEO-tekst op je website jarenlang meegaan, maar kan het ook een tijdje duren voor het effect hiervan zichtbaar is. (vaak 4 – 6 maanden). Jouw Google ranking is bovendien afhankelijk van allerlei facetten samen zoals:
- Zoekwoorden in je tekst (hier kan je gouden document goed bij helpen)
- Metabeschrijvingen
- Snelheid van je website
- Populariteit van je website (aantal bezoekers)
Zoals ik al zei; SEO is een goede lange termijnstrategie waarmee je op elk moment kan beginnen.
Marketing alternatief 2: Netwerken
Het is geen geheim dat ik gek ben op netwerken. Voor mij is netwerken echt een feestje en dé plek om potentiële klanten te ontmoeten. Soms lijkt netwerken niet meteen wat op te leveren. Maar ik word regelmatig benaderd door ondernemers die ik weken geleden op een netwerk event heb ontmoet en die aan mij moeten denken als ze aan een business coach toe zijn. Dat spreekwoordelijke zaadje wordt met netwerken gepland. Netwerken is een relatief goedkope en leuke manier om echt in contact te komen met jouw potentiële klanten. Jouw potentiële klanten leren jou kennen, je ziet in real live hoe mensen op jouw pitch of idee reageren én je hebt ook nog de kans om jouw aanbod aan te scherpen. Gewoon door on-the-spot te vragen naar de waardevolle mening van anderen. Ik zie netwerken als een kans om mezelf letterlijk in de markt te zetten. Nog niet overtuigd? Lees dan hier waarom je met netwerken moet beginnen.
Marketing alternatief 3: Referral
Voor als je geen tijd hebt voor SEO of je nog niet de juiste netwerkevents gevonden hebt…. referrals.
Hierbij doel ik niet op de Google reviews of de aardige woorden van een klant die je in de slider op je website zet. Dit is uiteraard ook belangrijk, maar wil je direct resultaat? Denk dan eens terug naar de klant die echt blij was met jouw dienst of service. Grote kans dat zij jou aanraadt bij anderen. Maar in plaats van passief wachten tot jouw dienst een keer ter sprake komt, kan je dit ook actief navragen.
Vraag dus bij een tevreden klant of zij nog iemand kent waarvoor dit ook waarde zou hebben. Misschien heeft zij wel mensen in de omgeving die met dezelfde problemen worstelen als die waar jij haar bij geholpen hebt. Zou zij jou dan 3 namen kunnen geven van mensen die je kan benaderen? Of, beter nog, zou ze je aan 3 mensen kunnen voorstellen? Dit kan simpelweg in een email of op LinkedIn waarbij je een virtuele introductie krijgt.
Alhoewel dit een vrij directe strategie is heb je hiermee al wel een streepje voor. Je wordt aangeraden door een bekende, hiermee heb jij automatisch al een stukje vertrouwen gewonnen.
Neem jezelf voor om eens 3 klanten om een actieve referral te vragen. Ook als er niet meteen een klant uitkomt, breid je in no-time je netwerk uit en dat draagt sowieso bij aan je marketing.
Waar focus jij je op als het gaat om marketing? Ben je actief bezig met social media of hanteer je juist een andere strategie?