samenwerken met andere ondernemers

Samenwerken met andere ondernemers: waar let je op en wat moet je regelen?

Het kan heel aantrekkelijk zijn om met een andere ondernemers samen te werken. Je kunt de handen ineen slaan, nieuwe producten en diensten te ontwikkelen of trainingen geven waarbij je allebei je expertise kan laten zien. Zo kun je samen werken aan de groei van je bedrijf – of aan de groei van een nieuw bedrijf, als je ervoor kiest om het helemaal samen te trekken. Toch zijn er ook een aantal kanttekeningen bij het samenwerken met andere ondernemers. In dit artikel vertel ik je waar je op moet letten en wat je absoluut moet regelen als je besluit om dit te gaan doen!

 

Het is natuurlijk geweldig als je een andere ondernemer hebt gevonden die dezelfde passie of missie heeft als jij. Samen sta je sterker en ga je verder dan alleen, zeggen ze. Als je ervoor openstaat om de handen ineen te slaan, kun je grote stappen maken. Je verdubbelt je netwerk, je bereik, je impact… Best interessant, dus. 

Samenwerken met andere ondernemers = verwachtingsmanagement

Wat men echter uit het oog verliest bij het aangaan van een samenwerking met een andere ondernemer, zijn de verwachtingen. Wie regelt de administratieve rompslomp? Wat verwachten we van elkaar qua inzet, inbreng, resultaten? Het is super belangrijk om dit vooraf te kaderen, zodat je niet in het proces of achteraf gedonder krijgt met elkaar. Verwachtingsmanagement, dus.

Het is slim om met elkaar in gesprek te gaan en de afspraken die je maakt vast te leggen in een samenwerkingsovereenkomst. Daar zet je precies in: 

  • wat je van elkaar verwacht qua inzet en resultaten
  • wie verantwoordelijk is voor welke taken
  • welke rol ieder op zich neemt
  • hoe je de kosten en de opbrengsten verdeelt
  • in welke vorm je de samenwerking giet – zzp’ers, VOF, bv, maatschap

 

Win-win-win situatie

Als je wilt gaan samenwerken met andere ondernemers is het belangrijk dat je op zoek gaat naar iemand van wie je weet: als wij gaan samenwerken wordt het een win-win-win situatie. Het is goed voor mij, voor de ander én voor de klant. Is dat niet zo? Zoek dan nog even verder. 

Samenwerken met andere ondernemers kan te gek zijn, maar ook heel ingewikkeld. Zorg dus dat je het selectief en heel bewust doet. Liever nog even wachten dan in zee gaan met iemand met wie je het (net) niet helemaal eens wordt over hoe jullie de samenwerking willen aanpakken! 

 

Werk jij samen met andere ondernemers? Hoe hebben jullie de zaakjes geregeld? Leuk als je jouw tips met me wilt delen in de comments! 

 

Foto: Jan Duker

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.