De keerzijde van Social Media

We worden tegenwoordig overspoelt met mooie beelden en gelukkige mensen op Social Media. Ik krijg wel eens het idee dat we tegenwoordig niet meer teleurgesteld mogen zijn, dat angst en spanning niet meer mogen. En dat wanneer je je even niet goed voelt, dat het ‘not done’ is om dit te laten zien. Misschien vraag je jezelf dan zelfs wel eens af wat er met je aan de hand is.

Mijn worsteling met Social Media

Ik vind het belangrijk om  mijn worsteling en zoektocht naar die balans met jou te delen. Want ik ben al vanaf de start van mijn bedrijf erg bezig geweest met social media en de impact die het op mij heeft en heeft gehad..

Dat social media voor je kan werken (als je het goed in zet) is wel duidelijk! De impact die het op mij en mijn bedrijf heeft en heeft gehad is enorm. Zet ik het goed in, groeit mijn bedrijf, weten mensen mij te vinden en kan ik meer ondernemers helpen. Maar die positieve kant had voor mij ook een negatieve kant. Ik kreeg ontzettende last van FOMO (Fear Of Missing Out) en werd steeds onzekerder. Want wat als ik even niet op social media zit, wat als ik geen goede pakkende teksten zou kunnen schrijven, dan miste ik direct potentiële klanten. Of misschien miste ik wel een gave bijeenkomst of waardevol event..

Ik was jaloers

Maar ook als ik wel online was, deed dit niet veel goeds voor mij en mijn zelfvertrouwen. Ik zag dat anderen het leuk hadden met elkaar, dat er mooie samenwerkingen ontstonden, dat collega ondernemers de ene toffe klus kregen na de andere.. Pff en dan zit je hier ‘alleen’ in het noorden. Ik zou ook zo graag meer interactie willen met andere ondernemers en samen groeien. Ik zou ook zo graag..

Wat energieverspilling, tijd om het aan te pakken!

Kortom, ik was me totaal niet bewust  van mijn eigen processen en succes en was behoorlijk negatief. Ik zat in de afhankelijke, slachtoffer rol. En een groeiend zelfvertrouwen was ver te zoeken! Tijd om dat aan te pakken.. want ik wist dat ik dit niet langer wilde. Het droeg namelijk totaal niet bij aan mijn missie en doelen. Wat een energieverspilling om zo negatief en onzeker te zijn. Ik wilde me focussen op mijn eigen proces en niet op dat van een ander (of wat een ander van zijn/haar proces liet zien).

Ik las een boek over ‘not giving a fuck’ en dat boek kwam met een oplossing: don’t give a fuck!

Lekker makkelijk gezegd, doe het maar eens! Er niets om geven dat anderen met elkaar afspreken, er niets om geven dat andere ondernemers super lekker gaan. Ik vond het nog niet zo gemakkelijk, totdat ik me (weer) realiseerde dat ik wel erg afhankelijk was van anderen. Dat ik mijn geluk, af liet hangen van anderen en dat social media voor mij daarin heel bepalend was.

Ik stelde doelen om Social Media vóór mij te laten werken

Als ik een succesvol ondernemer wilde worden, zou ik echt moeten leren om het zelf te doen. Dus ik besloot doelen voor mezelf te stellen wat ik graag zou willen, wat voor mij belangrijk was en waar ik naar toe wilde werken. Ik beschreef voor mezelf wat ik daarvoor nodig was en zorgde ervoor dat ik dat in mijn leven haalde. Kortom, ik koos voor mezelf, mijn leven, mijn bedrijf en mijn eigen proces. Ik realiseerde mij dat ik op heel veel gebieden wel al steeds beter leerde kiezen voor mezelf, voor wat ik wil en wat ik nodig. Ik was alleen vergeten om het ook te integreren in mijn social media 😉

Tegenwoordig weet ik weer waar mijn social media voor bedoelt is. Ik heb weer een duidelijk doel en een duidelijke focus. Ik weet dat mijn mate van geluk niet afhangt van mijn social media. Het is voor mij helder wat ik er mee wil bereiken en hoe ik mijn social media daarvoor in kan zetten. Ik ben nu oprecht gelukkig als ik successen zie van andere ondernemers, ik vind het oprecht tof als ik samenwerkingen zie ontstaan, ik ben oprecht blij voor iemand als iemand gelukkig is.

Laat Social Media ook voor  jou werken

Als jij merkt dat jij ook last hebt van FOMO of dat je onzeker wordt van Social Media, bedenk dan eens wat jouw doel is in het leven, met je bedrijf, met jouw social media en onderzoek waar jij behoefte aan hebt. Als jij weet wat je doel is en wat jij wilt, kun je een plan maken hoe je dit kunt gaan realiseren en hoe social media daarin bijvoorbeeld voor je kan werken, in plaats van tegen je. Laat social media je helpen, niet onzeker maken. Laat social media voor je werken, zorg dat je er gelukkig van wordt en voor de rest.. ‘Don’t give a fuck!’

Laten we samen aan de slag gaan!

Wil jij dat ik je help om een strategie neer te zetten zodat jij niet meer onzeker wordt van Social Media en dat het vóór je gaat werken? Tijdens een Business Boost in 1 dag, zetten we samen jouw succesvolle social media strategie neer! Hier vind je meer informatie: http://gelukfabriek.nl/diensten/business-boost-in-1-dag/

- klantenervaring-