Wat is het doel van een (gratis) weggever?

Ik ben groot fan van een weggever! Zelf heb ik weer een nieuwe: ik liet hem maken om uit te delen op events. Ik plaatste hem ook in mijn besloten Facebookgroep en kreeg daarna veel vragen over het doel van een weggever. In dit blog zet ik het allemaal even voor je op een rijtje: wat is een het, wat is het doel ervan en hoe zorg je ervoor dat het (uiteindelijk) inkomsten oplevert?

Wat is een weggever en wat is het doel?

Een weggever is een simpel product waarmee je (potentiële) klanten kennis laat maken met jou en je bedrijf. Een goede weggever zorgt ervoor dat ze ook meteen iets leren of gaan ontwikkelen. Mijn nieuwe weggever is een stappenplan op A3 formaat waarin ik je in 5 stappen help om een concreet plan te maken waarmee je jouw dromen omzet in een onderneming. Dit is een fysieke weggever, maar je kunt hem ook een online maken. Denk bijvoorbeeld aan een e-book.

Waarom is een weggever zo belangrijk?

Vrijwel welke businesscoach en succesvolle ondernemer zal je vertellen dat het belangrijk is om een goede weggever te maken. Maar waarom is het nou zo belangrijk? Het is belangrijk omdat het een laagdrempelige manier is om in contact te komen met (potentiële) klanten! Het is vaak een gratis product waarmee je (potentiele) klanten ontdekken wie jij bent, wat je doet en of ze het interessant vinden om met je samen te werken. Het is dus als het ware een visitekaartje van jou en je bedrijf, wat je uitdeelt aan mensen die meer over je willen weten – maar nog niet zover zijn dat ze geld uit willen geven aan je diensten of producten.

Een goede weggever is daarmee een belangrijk onderdeel van je business strategie en marketing funnel. Het is cruciaal dat je een weggever maakt die aansluit op je bestaande producten of diensten (of andersom!). Als je weggever maakt die in je strategie past, kan die je daadwerkelijk geld gaan opleveren.

Hoe levert het geld op?

Een gratis weggever klinkt misschien duur: je moet hem (laten) maken, eventueel laten drukken, een landingspagina opzetten.. Hoe zorg je er nu voor dat het niet alleen geld kost, maar daadwerkelijk iets oplevert? Dat kan alleen als je weggever in je business strategie past. Een voorbeeld:

Mijn nieuwe weggever helpt jou in 5 stappen een concreet plan te maken voor jouw dromen. Het zijn 5 vragen die je inspireren om na te denken over wat je nu echt wilt doen en wat je wilt bereiken. Naast deze stappen staat er een kort verhaaltje over mij en Gelukfabriek op, met de vraag ‘Hulp Nodig?’ Hierdoor weten degenen die echt enthousiast zijn geworden na mijn vragen dat ze mij kunnen volgen, bellen of mailen voor hulp bij het opzetten van de onderneming.

Ze kunnen dan beginnen met het bekijken van mijn video’s of het lezen van mijn blogs, en uiteindelijk kan ik ze een aanbieding sturen voor een Business Boost of een online Programma. En je weet het al: daar verdien ik uiteindelijk mijn geld mee. Zo levert mijn gratis weggever – al dan niet met een paar tussenstappen – me uiteindelijk toch iets op!

Welke weggever ga jij inzetten?

Nu is het natuurlijk de vraag: welke weggever kun jij inzetten voor jouw bedrijf? Wat kun jij maken of aanbieden, dat goed in jouw strategie past en uiteindelijk nieuwe klanten gaat opleveren?

Ik kijk ernaar uit om jouw weggever te zien! Deel je hem met mij in de besloten Business Boost Facebook Community?

- klantenervaring-