Hoe val je op bij de juiste doelgroep?

Het vinden en het bereiken van de juiste doelgroep op social media: het is niet voor niets een van de meest gestelde vragen die ik krijg. Het kan namelijk best lastig zijn om op te vallen in die zee van aanbieders die allemaal het geheim van online zichtbaarheid lijken te hebben gekraakt. Maar treur niet! In dit blog geef ik je een aantal tips waardoor het ook voor jou eenvoudig wordt om op te vallen bij jouw ideale doelgroep.   

 

Weten wie je doelgroep is

Als eerste is het natuurlijk belangrijk dat je weet wie jouw doelgroep überhaupt is. Wie zijn ze, waar zitten ze, wat zoeken ze, welk probleem hebben ze? Hoe helderder je dit hebt, hoe beter. Een leuke oefening om hier duidelijkheid in te krijgen is het maken van een persona voor je ideale klant:

 

  1. Geef jouw ideale klant een naam en bedenk hoe hij/zij eruit ziet.
  2. Waar en hoe woont jouw ideale klant?
  3. Heeft jouw ideale klant een relatie, kinderen, huisdieren?
  4. Wat doet jouw ideale klant voor werk?
  5. Wat heeft je ideale klant voor hobbies, hoe besteed hij/zij vrije tijd?
  6. Wat voor probleem heeft jouw ideale klant?
  7. Wat heeft jouw ideale klant ervoor over om dat probleem op te lossen?

 

Welk sociale platform gebruikt je doelgroep?

Nu je weet hoe jouw doelgroep eruit ziet, vraag je dan af welk sociale platform ze gebruikt en stem je communicatie daarop af. Zit jouw ideale klant op Instagram? Denk – en communiceer – dan vooral in beelden. Op Facebook is meer ruimte voor tekst. LinkedIn is ideaal als je een zakelijke doelgroep wilt bereiken.

 

Je kunt natuurlijk alle platformen tegelijk inzetten, maar zeker als je net begint is het fijn en slim om je op één platform te richten. Zo kun je focussen op het bekend worden bij de kern van je doelgroep. Durf te kiezen!

 

En dan nu: opvallen bij de juiste doelgroep!

Goed, de ideale doelgroep is gevonden en het platform gekozen. Nu wordt het spannend! Want hoe zorg je ervoor dat je gaat opvallen bij jouw ideale doelgroep? Hoe onderscheid je je van je collega’s? Ook hier zijn een paar eenvoudige tips voor:

 

  • Zorg voor herkenbaarheid! Gebruik in al je communicatie dezelfde kleuren, eenzelfde lettertype of een herkenbare stijl. Zo zet je jezelf en/of je bedrijf echt neer als merk. Vraag eventueel hulp van een ontwerpen om een duidelijke huisstijl te ontwikkelen.

  • Breng jouw missie & visie luid en duidelijk naar buiten. Vertel vaak waarom je doet wat je doet, hoe je over bepaalde dingen denkt of hoe je te werk gaat. Dit is misschien wel wat jou het meest onderscheidt: niemand doet het zoals jij het doet. Ga daar maar van uit!

  • Denk na over hoe je wilt overkomen bij jouw ideale doelgroep. Wil je dat ze blij worden van je, aan het denken worden gezet of iets leren? Neem dit elke keer mee als je iets deelt op jouw social media kanaal. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat mijn Instagram-kanaal een weerspiegeling is de werkelijkheid. Ik wil mijn (potentiële) klanten een inkijkje geven in mijn leven en laten zien hoe ik dingen doe. Mijn Instagram is daarom een beetje een chaos, maar zo is mijn leven ook!

 

Blijf dicht bij jezelf!

De belangrijkste tip, wat mij betreft, is deze: blijf dicht bij jezelf. Hoe meer je doet wat voor jou goed voelt, gaat staan voor wat je te bieden hebt of waar je in gelooft, hoe meer je zult opvallen. Een mooie bijkomstigheid is dat je dan gaat opvallen bij (potentiële) klanten die zich kunnen vinden in jouw visie, missie of werkwijze. Zo trek je klanten aan die goed bij jou passen en bereid zijn te investeren in dat wat jij goed kunt of belangrijk vindt. Win-win!

- klantenervaring-