Netwerken: waarom en hoe je er vandaag mee wilt beginnen (+6 tips!)

Netwerken. BRRR. Lange tijd kreeg ik van het woord alleen al kriebels, laat staan dat ik er actief iets mee deed. Toch heb ik me daar overheen gezet en ben ik begonnen met netwerken: ik zag het constant bij anderen voorbij komen, ze leken er ook nog eens successen mee te behalen. Inmiddels durf ik wel te zeggen dat ik het aardig onder de knie begin te krijgen! In dit blog deel ik een paar strategieën met je die mij hebben geholpen om beter te netwerken.

Waarom moet je willen netwerken als ondernemer?

Ik ken denk ik meer ondernemers die netwerken (in het begin) niet leuk vinden dan wel. Het is ook spannend: je staat daar in een zaal vol vreemden, hopend dat iemand je aanspreekt en dan moet je ook nog uit je woorden komen. Als je met iemand mee bent is het verleidelijk om alleen met die persoon te kletsen, maar die ken je al. Zo kom je ook geen steek verder!

Waarom doen we het onszelf dan toch aan? We weten allemaal dat het eigenlijk moet… En eerlijk is eerlijk, als je eenmaal de smaak te pakken hebt kan het ook heel leuk zijn. Je verhaal vertellen aan andere ondernemers en horen waar zij mee bezig zijn is super inspirerend! Je kunt veel van elkaar leren, misschien komen er wel leuke samenwerkingen uit. Het is mij nog niet gebeurd dat ik na een netwerkevenement niet met hernieuwde energie weer aan het werk ging. Alleen daarom al zou je ermee moeten beginnen 😉

Wat doe en zeg je op zo’n netwerkborrel: 6 tips

Als je jezelf dan met trillende benen op je hoge hakken zo’n zaal in begeeft, is het fijn om beslagen ten ijs te gaan. Jouw verhaal paraat hebben, samen met wat vragen die je aan anderen kunt stellen, helpt je om zelfverzekerder de meute in te duiken. Hieronder volgen een paar tips!

1. Oefen je pitch: wie ben je, wat doe je, waar help je jouw klanten mee? Oefen het voor de spiegel, vertel het aan de buurvrouw, roep het tegen een boom op straat. Oefen, oefen, oefen net zo lang tot je verhaal goed voelt en je het met enthousiasme kunt vertellen.

2. Bereid vragen voor: ga er maar vanuit dat (een groot deel van de) andere ondernemers op het netwerkevenement het ook spannend vinden om hun verhaal te vertellen. Help ze door wat vragen paraat te hebben: wie ben je, wat doe je, wat is je expertise, hoe lang doe je dit al, wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd in je jaren als ondernemer, etc. Bedenk wat je graag van andere ondernemers wilt horen!

3. Trek iets aan waarin je je comfortabel voelt én professionaliteit uitstraalt. Voel je je minder fijn op hakken, maar ijzersterk op laarsjes? Doe dat dan. Laat je joggingbroek thuis en onderzoek in wat voor outfit jij je queen of the netwerkborrel voelt. Ik trek vaak een spijkerbroek met een leuk colbertje aan, of een jurkje waarin ik me onweerstaanbaar voel.

4. Word geen muurbloempje! Maak jezelf niet te klein en stap op de eerste beste persoon af waarvan je denkt “daar kan ik wel een praatje mee maken”. De eerste paar keren is dat heel spannend, maar het went. Onthoud: iedereen is op zo’n evenement om andere ondernemers te leren kennen (en de meesten vinden het net zo spannend als jij).

5. Zeg gewoon dat je het spannend vindt. Wedden dat je daarmee het ijs meteen gebroken hebt? Vertel daarna kort wie je bent en wat je doet, en stel de vraag aan de persoon tegenover jou. Klikt het? Vraag dan door. Is het een moeizaam gesprek?

Bedank hem/haar dan voor de tijd en zeg dat je nog wat meer mensen wilt spreken.

6. Begin opnieuw vanaf stap 4.

Zo word je netwerkkoningin

Met deze voorbereiding en tips in je achterhoofd, overwin jij elke netwerkborrel. Netwerken doe je niet alleen om je eigen netwerk uit te breiden, maar ook om andere ondernemers te inspireren én om door hen geïnspireerd te worden. Zoals ik al zei: het is me nog niet gebeurd dat ik van een netwerkevenement vertrok zonder hernieuwde energie en zin om aan de slag te gaan! Benieuwd naar het verschil tussen online en offline ondernemen? Lees dan dit artikel. Wat vind jij van netwerken? Doe je het actief of houd je het nog een beetje af? Vertel het me hieronder of op Facebook.

- klantenervaring-