Terugblikken op 2018: waarom het belangrijk is om te reflecteren en hoe je dat doet

We naderen het einde van 2018. Dit is altijd een periode waarin ik terugkijk op het afgelopen jaar, maar ook eentje waarin ik vooruit kijk naar het nieuwe jaar. Ik neem de tijd voor reflectie, bezinning en om doelen te stellen voor het nieuwe jaar. Inmiddels heb ik heb een aantal vragen die ik mezelf stel om de reflectie van zo’n jaar goed te doen en mezelf optimaal voor te bereiden op het nieuwe jaar. In dit blog deel ik eerst de reflectievragen met je!

Waarom is het belangrijk om stil te staan bij het afgelopen jaar?

Regelmatig terugblikken op je jaar is belangrijk: het geeft je inzicht in wat je allemaal hebt gedaan, wat er is gebeurd en wat je hebt bereikt. Het is zo makkelijk om dit snel te vergeten of je successen niet te vieren. Dat is zonde, want je doet onwijs veel mooie dingen en daar mag je best even van genieten!

Je kunt de volgende vragenlijst gebruiken om terug te blikken op 2018 en vooruit te kijken naar 2019. De informatie die je uit de antwoorden haalt zal je helpen om nog duidelijker te krijgen waar je nou echt een gelukkige ondernemer van wordt. Belangrijke informatie!

Terugblikken op 2018 met deze vragen

Maak hier echt even een moment van. Blokkeer genoeg tijd in je agenda om de vragen goed te kunnen beantwoorden en werk ze uit op een manier die voor jou prettig is. Oh, en zet de bubbels alvast klaar voor als je klaar bent!

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is het algemene, overheersende gevoel als je terugkijkt op het afgelopen jaar?
  • Waar ben je het meest trots op? (Een opsomming mag natuurlijk ook!)
  • Heb je een grote persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt? Wat gebeurde er en wat heeft het je gebracht?
  • Waar ben je dankbaar voor?
  • Wie ben je het meest dankbaar? Hoe ga je die persoon bedanken voor wat ‘ie voor je heeft betekend?
  • Wie was je leukste klant in het afgelopen jaar? Wat maakte dat dit zo’n leuke klant was? Hoe kwam deze klant bij jou terecht?
  • Wat was je grootste leermoment in het afgelopen jaar? Wat leerde je en op welke manier neem je dat inzicht mee naar het nieuwe jaar?
  • Waar baalde je van? Hoe neem je dat inzicht mee?
  • Waar zijn je klanten dankbaar voor geweest? (Tip: lees je eigen reviews eens door. Superleuk! En boordevol informatie.)

2018 was… en 2019 wordt…

Sluit je vragenlijst af met een korte samenvatting. Als je 2018 in één woord (of een korte zin) zou moeten omschrijven, wat zou dat dan zijn? Voor mij is dat: een fantastisch, leerzaam jaar!

Nadat je uitgebreid hebt teruggeblikt, is het tijd om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. In het volgende artikel deel ik de vragen die ik mezelf stel om me optimaal voor te bereiden op het nieuwe jaar!

- klantenervaring-