Vertel eens.. wie is jouw ideale klant?
Ken jij Yentl al? Yentl is onze ideale klant en hiernaast kun je haar bewonderen.
De afgelopen jaren heeft Marjan onwijs hard gewerkt aan en met Yentl.
- Vind jij het ook zo spannend om te kiezen voor een ideale klant?
- Heb je geen idee waar je moet beginnen?
- Help je het liefst de hele wereld?
- Ben je bang dat je omzet misloopt als je kiest voor een specifieke doelgroep?
- Irriteert het je dat je niet weet hoe jij jouw ideale klant kunt vinden en kunt aantrekken?
- Loop je tegen problemen aan en is je niet duidelijk welke resultaten je wilt boeken?
Weet jij wie jouw ideale klant is?
Ik kwam er door schade en schande achter hoe belangrijk het is om te kiezen voor een ideale klant.
Toen ik mijn bedrijf begon en de eerste stappen gezet had, werd ik overladen met boodschappen van coaches en marketeers dat het zo belangrijk was om een ideale klant te kiezen. Maar dat wilde ik niet. Ik vond het maar belachelijk, want ik kon toch iedereen wel helpen? Waarom zou ik moeten kiezen?
Mijn missie.
Ik formuleerde mijn missie dat ik elk jaar 100.000 mensen wilde inspireren om te gaan voor hun eigen geluk. En ging voortvarend aan de slag, werkte keihard om mijn bedrijf van de grond te krijgen. Daarbij had er inmiddels wel voor gekozen om me te richten op vrouwen en dan met name vrouwen van mijn leeftijd. Ik dacht dat ik daarmee heel specifiek was. En dat ik alles goed had omschreven. Maar niets was minder waar!
Ik kreeg mijn bedrijf namelijk niet zo van de grond als ik had gehoopt. Ik werkte keihard maar had geen duidelijke focus. Daarbij wist ik niet precies voor wie ik aan het werk was. "Waar lopen mijn klanten tegenaan, wat willen ze graag?"
Het was me niet helemaal duidelijk hoe ik mijn trainingen kon verkopen, voor mijn gevoel was ik met hagel aan het schieten. Ik had wel klanten, bereikte er ook wel succes mee, maar had ook klanten waar ik geen succes mee boekte en helemaal geen energie van kreeg. Dit moest dus anders!
Echt rooskleurig was het niet.
Ik had natuurlijk ook allemaal rooskleurige berichten voorgeschoteld gekregen van mensen die snel succesvol werden. Maar het lukte mij niet. Het frustreerde mij enorm. Waaróm nou niet?! Moest ik dan toch maar wat anders gaan doen? Was ik dan toch geen ondernemer en moest ik maar weer in loondienst gaan? Dat voelde niet goed, maar ik wist wel dat het anders moest om dit te overleven en een winstgevend bedrijf neer te kunnen zetten.
Het móest anders.
Na veel vallen en opstaan kwam ik erachter dat het beeld van mijn ideale klant, waarvan ik had bedacht dat ik het goed geformuleerd had, misschien toch niet zo krachtig was. Dit móest anders..!
Vanaf het moment dat ik mijn bedrijf omgooide en helemaal afstemde op een specifieke ideale klant, ging het beter lopen. Ik had ik meer focus en merkte dat het ondernemerschap ook echt leuk kon zijn. Door schade en schande kwam ik er dus achter dat wanneer je niet kiest voor een ideale klant, de ideale klant ook niet voor jou kiest.
Waarom is de ideale klant bepalen zo belangrijk?
- Het geeft je de kans om te werken met wie je het allerliefste wilt werken.
- Als je iedereen helpt is je boodschap steeds anders en dus minder interessant.
- Het is vele malen eenvoudiger om een expertstatus op te bouwen als je een ideale klant hebt, waardoor je makkelijker doorverwijzingen krijgt.
- Als je de taal van je klant spreekt is het veel makkelijker om van een potentiële klant een betalende klant te maken.
- Als je een ideale klant kiest, kun je je als expert profileren en daarmee meer verdienen.
Yentl.
Toen ik eenmaal wist dat ik een klant had waar ik het liefst mee samenwerkte, dus de ideale klant, veranderde alles.
Ik besloot me steeds verder in deze doelgroep te verdiepen en dit uit te werken. Dit bleef in eerste instantie alleen bij uitwerken in woorden. Maar al snel maakte ik de combinatie naar het visuele. Want ik vind het heel fijn dat ik ergens naar kan kijken, iets letterlijk voor me zie. En zo is Yentl ook ontstaan. Een soort moodboard in de vorm van een fysieke "pop".
Dat moodboard hebben we net als onze ideale klant de naam Yentl gegeven (en de mannelijke vorm gaven we de naam Brad).
We hebben nu letterlijk een beeld van onze ideale klant. Er staat precies op waar mijn Yentls tegenaan lopen en waar ze naar verlangen. We weten dan dus ook wat we kunnen doen om onze klanten te helpen.
Workshop: maak jouw ideale klant visueel
We gunnen jou jouw eigen Yentl. Daarom hebben we een training ontwikkeld om samen met jou jouw eigen Yentl te maken. En laten we direct een veel gestelde vraag beantwoorden: Nee, je hoeft jouw ideale klant geen Yentl te noemen, geef hem of haar gerust een eigen naam!
JOUW Yentl.
Maar wat wel voor iedereen gelijk is, is het resultaat. Het maken van een Yentl geeft jou namelijk een duidelijk beeld van de klant, waardoor jouw Yentl als het ware voor je gaat werken. Elke keer dat ik haar zie weet ik waar ik het allemaal voor doe. In één oogopslag word ik herinnerd aan wie mijn ideale klant is, waar hij/zij mee zit en welke behoeftes, dromen, wensen er zijn. Duidelijker kan het bijna niet! En dat gun ik jou ook.
Daarom wil ik ook met jou werken om jouw Yentl ook te bouwen. Zorg ervoor dat je op de een of andere manier helder hebt voor wie jij “het” doet. Hoe specifieker, hoe beter. Want hoe beter je jouw ideale klant kent en voor je ziet, hoe beter je hem/haar kunt helpen bij het oplossen van zijn/haar probleem.
Training.
In deze training gaan we samen aan de slag om jouw ideale klant verder helder te krijgen én hem of haar visueel te maken! We hebben verschillende YENTL’s dus je kunt kiezen welke het beste bij jouw ideale klant past! Na afloop van deze training heb je dus zowel letterlijk als figuurlijk een beeld van jouw ideale klant en hoe je hem / haar het beste kunt gaan helpen.
Hoe de website en de social in de gaten voor nieuwe edities van deze gave training!
Het maken van mijn Yentl was zo leuk om te doen, visueel maken wat ik in mijn hoofd heb. Hierdoor werd mijn ideale klant zichtbaar en geeft het mij waardevolle informatie om in te zetten en daadwerkelijk de taal van mijn klant te spreken. Het brengt mij inzicht, overzicht en inspiratie.
Marielle van Veen www.mariellevanveencoaching.nl
Als marketeer is het misschien niet een voor de hand liggende keuze om zelf een training in doelgroep bepaling te doen. Dit is toch mijn vak? Maar juist in ons eigen vakgebied staren we ons blind op de methodes die wel zelf kennen. Daardoor sprak de methode ‘Yentl maken’ van Marjan me zo aan. Een unieke methode die ook mij weer een open mind en nieuwe inzichten gaf voor mijn doelgroep. De cursus gaf mij daarnaast ook de tijd om hiermee aan de slag te gaan en de stok achter de deur om zelf mijn eigen doelgroep helder te krijgen.
De methode is super efficiënt en heeft mij totaal nieuwe inzichten gekregen. De mini Yentl pronkt op mijn bureau en is onmisbaar geworden in het schrijven van mijn social media posts.
De training is toegankelijk voor elk niveau, zowel als je net begint met je bedrijf maar dus ook voor marketeers en experts in hun eigen vakgebied.”
Maaike Siegel www.nomadmarketing.nl
Tijdens de workshop van Marjan gingen we een mini Yentl maken, een super interessant en inspirerend proces. Voor mijn product vond ik het eerst best lastig om echt één persoon, die je een naam geeft te creëren. Toch via de stappen die Marjan in de workshop met je doorloopt wordt jouw Yentl steeds concreter. Juist door zo'n concreet persoon, samen met een groep inspirerende mede ondernemers, te maken weet je hoe jouw Yentl eruit komt te zien. Het is een aanrader als je concreter met jouw product of dienst de markt op wil. Ik merk dat het richting geeft voor zowel productontwikkeling als communicatie uitingen.
Marianne Willems www.rnbyoga.nl