review vragen, gelukfabriek, Marjan van de Bult

Een review vragen aan klanten: waarom dit goed werkt en hoe je het doet

Wat mij de laatste jaren enorm heeft geholpen, is mijn klanten vragen om een review. In zo’n review vertelt iemand wat onze samenwerking heeft opgeleverd. In dit artikel vertel ik je op welke twee manieren dit mij helpt om meer nieuwe klanten aan te trekken. Ook vertel ik je hoe ik de referenties van mijn klanten deel! Lees je mee?

Ik krijg vaak terug van mijn volgers op Instagram dat ze het leuk vinden om te zien wie mijn klanten zijn. Wat zij doen, welke resultaten ze boeken… mensen smullen ervan! Ik deel het nu natuurlijk ook op een bijzondere manier: door mijn klanten in de spotlight te zetten. Ik vraag ze daarin om zichzelf voor te stellen en te vertellen welke tip van mij ze het meest is bijgebleven. 

Op deze manier sla ik twee vliegen in een klap: 

  1. Ik deel de verhalen van deze ondernemers in mijn netwerk en zij delen het vaak ook met dat van hun. Zo vergroten we allebei ons netwerk, waar weer potentiële klanten in zitten.
  2. Ik laat zien wat deze ondernemers van mij hebben geleerd en daarmee hebben bereikt. Waarom dat zo goed werkt, lees je hieronder. 

“Dat wil ik ook!” creëren door reviews te delen

Reviews (ook wel referenties of testimonials) geven heel mooi weer welke resultaten je hebt geboekt met klanten. Of je klant nu meer omzet haalt, is afgevallen, een opgeruimder huis heeft, noem het maar: hier haken mensen op aan die dit ook willen! Door te laten zien wat jij met je klanten hebt bereikt, laat je op een laagdrempelige manier aan potentiële klanten zien wat zij kunnen bereiken door met jou samen te werken. 

Het kan in het begin een beetje ongemakkelijk voelen om je klant om een review te vragen. Maar: als ze tevreden zijn over jou en je werk, zullen ze dit echt met liefde doen! Gewoon vragen dus.

Een review vragen aan klanten: zo doe je dat

Je kunt een review vragen aan je klanten wanneer je een traject met iemand afrondt, maar ook halverwege. Verkoop je een eenmalige sessies of producten? Ook dan kun je het vragen! Stuur ze een mailtje na met de vraag of ze je willen helpen en leidt ze naar waar ze dat kunnen doen.

Je kunt het nog makkelijker maken voor je klant door er een invuloefening van te maken. Dan stuur je de klant precies dat wat je wilt weten. Bijvoorbeeld: toen ik begon aan traject X verdiende ik Y, nu zet ik Z om en ga ik …. (vul in: nooit meer… altijd… DIT anders doen). Of Waarom wilde je meedoen aan … en wat heeft het je opgeleverd? 

Reviews van klanten delen

Als je de review van je klant eenmaal binnen hebt, is het natuurlijk zaak om ‘m te delen. Dat kan op een hoop verschillende manieren. Je kunt het doen zoals ik, op Instagram in de stories. Je kunt ook de volgende opties eens onderzoeken:

  • Google Reviews. Dit werkt alleen als je ook een Google My Business account hebt. Hier zie je hoe je Google Reviews aanzet voor jouw bedrijf. 
  • Facebook beoordelingen. Deze kunnen je klanten op je Facebookpagina achterlaten onder het kopje “Beoordelingen”. Je moet deze optie wel aanzetten op je site! Ook goed om te weten: Google neemt Facebook beoordelingen mee als ze jouw pagina laten zien in de zoekresultaten. 
  • Aanbevelingen op LinkedIn. Hier moet je actief zelf om vragen bij mensen; je kunt niet zomaar een aanbeveling achter laten bij iemand. Wees niet bang om erom te vragen, vaak vinden ze het leuk om je hiermee te helpen aan je volgende klus! Ook handig: als iemand op LinkedIn een aanbeveling achterlaat, kun je deze kopiëren en op je eigen website zetten als testimonial.   
  • Testimonials op je website. Zet de mooie aanbeveling van jouw klant ook zeker op je eigen website! Op je homepage, op salespagina’s, op de pagina’s over jouw diensten: een paar lovende woorden van een blije klant kunnen zomaar het laatste duwtje zijn die iemand nodig heeft om klant bij je te worden. 

 

Gebruik jij al reviews van klanten op jouw social media en website? Wat vertellen mensen dan over je? Leuk als je het met me wilt delen in de comments!

 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven