online vindbaar gelukfabriek

Het verschil tussen online vindbaar en online zichtbaar zijn (en hoe je het allebei goed regelt)

Het lijkt wel alsof online zichtbaar zijn de oplossing is voor elk bedrijf. Als je maar zichtbaar genoeg bent, komen de klanten vanzelf. Maar is dat wel waar? Het is natuurlijk belangrijk om online zichtbaar te zijn, maar dat is niet het enige dat je te doen hebt om aan klanten te komen. Als je namelijk online niet vindbaar bent, heb je niets aan al die zichtbaarheid. Andersom geldt het ook: vindbaar zijn zonder zichtbaarheid is een beetje zonde. Wat het verschil is tussen online zichtbaar en online vindbaar en waarom je deze twee dingen allebei op orde wil hebben, vertel ik je in dit artikel.

Online zichtbaar = top of mind

Online zichtbaar zijn zorgt ervoor dat je top of mind blijft bij je volgers. Je wil dat zij meteen aan jou denken als ze een probleem of vraag hebben dat “in jouw straatje” past. Het geeft je de mogelijkheid om in contact te komen en te blijven met mensen die jou en je missie interessant vinden, of dat nu (potentiële) klanten zijn of niet.

Hartstikke belangrijk dus. Je kunt je online zichtbaarheid vergroten door:

  • Ervoor te zorgen dat je regelmatig voorbij komt op de tijdlijn van je volgers
  • Content te delen waaraan je te herkennen bent (denk aan herkenbare foto’s, huisstijl, terugkerende formats)
  • Met die content vertellen wie je bent en wat je doet, welke boodschap je hebt of wat je wilt bereiken

Online vindbaar zijn is misschien nog wel belangrijker

Online vindbaar zijn daarentegen, betekent dat je strategieën gebruikt waarmee mensen je kunnen vinden. De juiste zoekwoorden gebruiken is daarin de bekendste oplossing: weten waar je doelgroep op zoekt en daar relevante content voor maken. Ook je bio op LinkedIn en Instagram zó inrichten dat het linkt naar je website is voor je vindbaarheid superbelangrijk! Je wil dat mensen makkelijk en regelmatig door kunnen klikken naar je website. 

Het is belangrijk om dit goed in te richten, omdat je niet afhankelijk wilt zijn van sociale media. Belangrijkste reden daarvan is dat social media, sociale kanalen zijn, niet als verkoopkanalen. En dan nog iets.. Stel dat er een keer een storing is of, erger nog, dat Facebook ermee stopt. Als je hele businessmodel erop leunt dat je alleen daar klanten kunt werven… ai. 

Online vindbaarheid draagt bij aan offline vindbaarheid en andersom

Als je online dingen goed hebt geregeld, werkt dat offline door. Het wordt makkelijker voor mensen om contact met je op te nemen als ze je online kunnen vinden. Denk maar eens aan de media: als het je doel is om vaker gebeld te worden door de krant, zul je eerst eens moeten bedenken hoe journalisten op zoek gaan naar experts. Juist: online, met gerichte zoekwoorden. 

Hetzelfde geldt voor klanten. Misschien zit jouw ideale klant wel helemaal niet op sociale media, of volgen ze je nog niet. Als die gaan Googlen naar een oplossing voor hun probleem, wil je gewoon gevonden worden. 

Zorg er dus voor dat je zowel online zichtbaar als vindbaar bent. Regel je het aan de achterkant goed, kun je aan de voorkant lekker knallen. 

Heb jij zowel je online zichtbaarheid als je online vindbaarheid goed geregeld? Vertel me hoe je dat doet (of welke winst er nog te behalen valt) in de comments!

Ps: Wil jij weten op welk social media platform jouw ideale klant zit? Ik schreef er al eerder een blog over die je hier kunt vinden:

Op welk social media platform vind je jouw ideale klant?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven