Wat is influencer marketing? Gelukfabriek

Wat is influencer marketing en hoe weet je of het werkt voor jouw bedrijf?

Van nano tot mega en van YouTube tot Pinterest: influencers zijn er in alle soorten, maten en social-media-kanalen. Een influencer inzetten voor je marketing heeft veel voordelen, maar kan ook heel erg misgaan. Wat het precies inhoudt en hoe je het goed inzet, vertel ik je in dit artikel.

Influencers zijn de celebrities van onze tijd. Waar we vroeger opkeken naar acteurs, sporters en andere “helden”, kan iedereen met een socialmedia-account vandaag de dag een voorbeeldrol vervullen. En, daarmee, een specifieke doelgroep beïnvloeden.

Wat is een influencer?

Influencers zijn mensen die op sociale media een zodanige band hebben opgebouwd met hun volgers, dat ze die kunnen beïnvloeden. We kijken naar influencers voor advies en inspiratie. Het is daarbij enorm belangrijk dat de influencer een vertrouwensband opbouwt met de volgers: authenticiteit, eerlijkheid en onafhankelijkheid moeten voorop staan. Influencers die om te kopen zijn of met alle winden meewaaien, vertrouwen we niet.

Doordat influencers hard werken aan die vertrouwensband met hun volgers, ontstaat er een bijzondere relatie. Volgers hebben het gevoel dat ze de influencer “kennen”, doordat ze regelmatig een kijkje in het leven van krijgen. Hierdoor kunnen influencers een gouden marketingtool zijn. Uit onderzoek blijkt dat het grootste deel van de mensen aanbevelingen van vrienden en familie als betrouwbaar zien. Influencers bereiken tussen de 5000 en 1.000.000+ “vrienden”… Tel uit je winst.

De voor- en nadelen van influencer marketing

Het is helemaal geen gek idee om een influencer in te huren of te inspireren om jouw boodschap, dienst of product aan te prijzen. Influencer marketing levert namelijk 11x meer winst op dan andere vormen van digitale advertenties. En er zijn meer voordelen:

Voordelen

  • Je kunt je doelgroep goed bereiken. Influencers en volgers zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Is er een influencer die jouw ideale doelgroep onder al die duizenden volgers heeft? Vast wel!
  • De invloed van een influencer is groot. Omdat de influencer gezien wordt als autoriteit op een speciaal gebied, wordt dat wat ze zeggen snel voor waar aangenomen.
  • Het voelt niet als reclame. Omdat influencers vaak op een casual manier hun mening delen, voelt het aanprijzen van een product of dienst niet als reclame. Ook niet als er #ad bij staat – wat moet van de Reclame Code Commissie.

Nadelen

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Zo is influencer marketing best prijzig als je een grote speler wilt inzetten. Een voorbeeld: NikkiTutorials schijnt €26.800 voor één Instagram post te vragen. Gelukkig zijn de nano-influencers (mensen met 100-500 volgers) in opkomst – die vragen een stuk minder.

Een ander nadeel is dat het effect van een influencer inzetten moeilijk meetbaar is. Je kunt niet meten hoe het verhaal overkomt en wat ervan blijft hangen. Nu kan dat met “gewone” advertenties ook niet. Je kunt wel makkelijker meten of mensen ook een aankoop doen, door de influencer bijvoorbeeld een kortingscode te geven die mensen moeten invullen bij hun aankoop.

Als klap op de vuurpijl blijkt het zo te zijn dat influencers op een ander account dan hun eigen niet zoveel invloed hebben. Een influencer inhuren om op jouw account iets te roepen, heeft veel minder resultaat dan als diezelfde influencer iets over jouw account roept op hun eigen platform. Snap je ‘m nog?

Hoe weet je of influencer marketing werkt voor jouw bedrijf?

Of je een influencer moet inzetten voor jouw bedrijf hangt dus van een hoop factoren af. Wie je wilt bereiken, hoeveel budget je daarvoor hebt, of de influencer past bij jouw bedrijf en of jouw bedrijf past bij de influencer. Het is zeker de moeite waard om daar eens in te duiken en te kijken of en zo ja wat je kunt doen.

Wat je ook kunt overwegen, is “advocacy marketing”. Hierbij zet je jouw klanten in als ambassadeurs voor je bedrijf, door ze bijvoorbeeld reviews te laten schrijven. Hier kom ik later in een uitgebreide serie artikelen op terug!

Heb jij wel eens gewerkt met een influencer of zou je dat willen? Ik ben benieuwd naar je ervaring! Praat je mee in de comments?Wat is influencer marketing en hoe weet je of het werkt voor jouw bedrijf?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.