sturen op cijfers

Sturen op cijfers en toch de flow niet kwijtraken: zo doe ik het

Mensen vragen mij weleens hoe ik aankijk tegen het sturen op cijfers in mijn business. Daar kan ik heel kort over zijn: ik vind het superbelangrijk. Het geeft mij focus en houvast, maar ook ruimte om te doen waar ik heel blij van word. Hoe ik stuur op cijfers en toch de flow niet kwijtraak, vertel ik je in dit artikel!

Sturen op cijfers betekent dat je inzichtelijk hebt hoe je er financieel voor staat. Niet alleen achteraf, wanneer je in je administratie kijkt wat er binnen is gekomen en hoeveel eruit is gegaan, maar vooral vooruitkijkend.

Alles op een rijtje geeft focus en houvast

Ik vind het fijn om voor een langere tijd mijn kosten op een rijtje te hebben. Ik ben nu alleenstaande moeder en moet het daarom zelf rooien. Daarom heb ik heel duidelijk op een rijtje:

  • hoeveel salaris ik mezelf de komende jaren wil uitkeren
  • welke (terugkerende) kosten ik moet maken,zowel zakelijk als privé, zoals aan de hypotheek
  • hoeveel geld ik opzij zet voor reserveringen
  • hoeveel ik kan en wil besteden aan “spontane” uitgaven

Doordat ik weet welke kosten er elke maand terugkomen, weet ik ook wat ik moet omzetten om die kosten te kunnen dekken en daarnaast nog wat over te houden. Daarom maak ik ook een overzicht van mijn inkomsten: zo zie ik in één oogopslag of ik voor een bepaalde periode al op koers lig of nog ergens bij moet stellen.

En dan toch de flow erin houden!

Al die focus op mijn cijfers klinkt misschien flow-dodend, maar niets is minder waar. Ik kijk altijd naar wat ik leuk vind om te doen en hoe ik daar, binnen de cijfers, ruimte voor kan maken in mijn business. Een tof event, een training of een workshop – als er financieel ruimte is voor zo’n uitdaging, zit ik op de eerste rij.

Ook andersom geldt dat ik niet wil omzetten om het omzetten. Mijn maand- en kwartaaldoelen zijn kraakhelder, maar mij zul je niet in een keiharde salesmodus zien schieten. Ik ga geen mensen bellen en posts online zetten waarin ik je uitmaak voor sukkel als je nu niets bij me koopt. (Ik doe sowieso niet aan het schaarsteprincipe, daar lees je in dit artikel meer over).

Sturen op cijfers, maar wel zo goed mogelijk helpen

Ik doe alleen opdrachten die ik echt heel leuk vind, omdat ik weet dat zowel ik als mijn klant daar uiteindelijk het meest aan hebben. Als ik in mijn kracht sta, kan ik jou namelijk beter helpen. Ik kijk altijd naar wie ik verder kan helpen met dat waar ik goed in ben én het allerleukst vind om te doen.

Zo behoud ik dus wel de flow en het plezier in het ondernemen, zonder in blind te varen. Door mijn cijfers inzichtelijk te hebben weet ik ruim op tijd wanneer ik een tandje bij moet zetten of even de vinger op de knip moet houden. Zo is er altijd flow én zekerheid: een perfecte combinatie voor mij.

Heb jij je cijfers ook zo inzichtelijk dat je erop kunt sturen? Ik ben benieuwd: laat het me weten in de comments!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.