Op welk social media platform vind je jouw ideale klant?

Je ideale klant bereiken was nog nooit zo makkelijk als in deze digitale tijd. Met alle verschillende social media kanalen kun je namelijk heel gericht in gesprek gaan met je doelgroep. Je moet alleen even weten waar ze zitten. In dit artikel vertel ik je over de social media trends voor 2020 en leer je waar jouw doelgroep zich bevindt. Zo weet je precies welk social media platform je moet gebruiken om jouw klant te bereiken.

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je jouw ideale klant goed kent. Wie is het, wat doen ze, hoe leven ze, wat is hun probleem? Hoe beter je dit weet, hoe makkelijker het wordt zowel diensten als je communicatie goed te laten aansluiten bij de doelgroep. Want: als je weet wie het is, weet je waar je ze kunt vinden. 

Social media gebruik in Nederland in 2020

Elk jaar wordt er door Newcom Research and Consultancy een grootschalig onderzoek gedaan naar het gebruik van social media in ons land. Je kunt het hele onderzoek HIER lezen als je wilt, maar hieronder vat ik de highlights even voor je samen: 

  • 98% van de Nederlanders is actief op een of meerdere social media platformen
  • Gemiddeld besteden we zo’n 98 minuten per dag aan social media (onder jongeren tussen 15 en 19 jaar loopt dit op naar 143 minuten per dag)
  • Whatsapp is en blijft met voorsprong het meest gebruikte social media platform
    – hoewel de meningen verdeeld zijn over of het wel “telt” als social media –
    gevolgd door Facebook, Youtube, Instagram en Snapchat
  • Tiktok is de absolute nieuwkomer, met op dit moment 700.000 gebruikers vanaf 6 jaar

Je ziet: sociale media blijft voorlopig de makkelijkste manier om in contact te komen met jouw doelgroep. Nu je dat weet, is het handig om te weten op welk kanaal jouw ideale doelgroep zich het meest bevindt. 

Welke leeftijdsgroep zit op welk social media platform?

In de onderstaande grafiek (uit het onderzoek van Newcom) zie je precies het totale gebruik van de sociale media platformen per doelgroep. 

Wat wil je bereiken en welk platform kun je daarvoor gebruiken

Nu is het natuurlijk niet zo eenvoudig als kijken naar de hoogste percentages in de leeftijdscategorie van jouw doelgroep. Er speelt nog veel meer mee bij het kiezen van jouw sociale media platform:

  1. Wat is het doel van je marketing? Wil je jouw doelgroep voorzien in kennis, verdiep je dan eens in LinkedIn. Verkopen gebeurt vooral op Facebook en Instagram, kijk maar eens naar de hoeveelheid advertenties die je daar voorbij ziet komen. Wil je jouw doelgroep alleen vermaken? Overweeg dan TikTok!
  2. Wat voor soort content wil jouw doelgroep zien? Willen ze video, zoals op YouTube en IGTV? Langere teksten doen het beter op LinkedIn en Facebook. Voor korte berichten daarentegen kun je je beter bij Instagram of Twitter aanmelden.
  3. Wil je mannen, vrouwen, of kinderen bereiken? De cijfers hierboven tonen alleen het totaalgebruik per leeftijd aan. Nu is het sowieso waar dat vrouwen actiever zijn op social media, maar mannen gebruiken bijvoorbeeld YouTube en LinkedIn veel meer dan Facebook en Instagram. Slim om in je achterhoofd te houden als je een mannelijke doelgroep hebt!
  4. Wat doen je concullega’s? Die kennen deze cijfers natuurlijk ook: je kunt een beetje van ze afkijken om te zien wat wel en niet werkt. En: om wellicht als eerste de overstap te maken naar een kanaal waar zij nog niet zitten!

Onderschatte platformen: doe er je voordeel mee

Platformen als YouTube, maar ook LinkedIn en Pinterest lijken in eerste opzicht wat minder voordehandliggend als marketingkanaal, maar vergeet niet: YouTube is na Google de grootste zoekmachine op het internet. Onder steeds meer mensen (met name vrouwen!) is Pinterest daarnaast een grote favoriet als visuele zoekmachine. Je kunt er alles van recepten tot business-tips op opzoeken en opslaan. 

Je kunt er dus ook voor kiezen om een wat minder voordehandliggend platform te kiezen als blijkt dat jouw ideale klant daar zit. Grote kans dat de concurrentie minder groot is en je dus veel meer resultaat behaalt uit je social media strategie. 

 

Op welk social media platform richt jij je nu en in hoeverre weet je of je ideale klant zich daar bevindt? Vertel het me in de reacties!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.