3 tips om content creëren makkelijk te maken voor jezelf

3 tips om makkelijker content te creëren voor je socials en website

Content creëren voor op je social media kanalen en je website: het is bijna een vak apart. Het kost vaak veel tijd: je moet bedenken wat je wilt delen, een foto maken of zoeken, een tekst schrijven, hashtags bedenken… Voor je het weet ben je een halve dag verder en is er nog niks gepost. Je kunt het natuurlijk uitbesteden, maar met de drie tips hieronder maak je het creëren van content zó makkelijk dat je het net zo goed zelf kunt doen.

Content is een fancy verzamelnaam voor alle informatie die je (online) deelt. Je richt deze informatie aan je volgers, kijkers, lezers en – niet geheel onbelangrijk – (potentiële) klanten. Het idee van content maken en delen is dat je jouw expertise, kennis of mening kunt delen met de wereld. Content is er in vele vormen en smaken: 

  • Video’s
  • Blogs
  • Social media posts
  • (e)Boeken
  • Infographics
  • Podcasts
  • en meer!

Waarom moet je content creëren en hoe doe je dat dan?

Content creëren valt onder het kopje “werken aan je bedrijf”. Het is enorm goed voor je zichtbaarheid en je kunt er, zoals gezegd, veel in kwijt. Je kunt het maken van je content natuurlijk zelf doen. Vaak kost dit wel veel tijd (die je ook kunt besteden aan het doen van je werk). Je bent immers geen content creator, maar een […] (vul hier je eigen expertise in). Als je gezegend bent met talent voor schrijven, fotograferen of een andere vorm van creativiteit wordt het al wat makkelijker, maar vaak geldt: het kost veel tijd. 

Nu kun je het natuurlijk uitbesteden. Je kunt een copywriter inhuren om je blogs te schrijven of een grafisch designer je infographics laten maken. Scheelt je een hoop tijd, maar kost natuurlijk wel wat. Als je het wel zelf wilt doen helpen de volgende 3 tips je op weg. 

1. Maak een contentkalender

Als je al een beetje weet hoe je aankomende maand, kwartaal of zelfs hele jaar eruit ziet, kun je een (simpele) contentkalender maken. Je zet er dan bijvoorbeeld in wanneer je een nieuw product lanceert of een evenement organiseert. Aan de hand daarvan ga je terugrekenen: wat moet aan content gecreëerd worden om die lancering een succes te maken? Ook als je niks lanceert, maar bijvoorbeeld wel met maand- of kwartaalthema’s werkt, is een contentkalender je beste vriend. Je kunt dan heel makkelijk vooruitwerken!

Handige tools voor het maken van een contentkalender: Trello, Excel/Google Sheets. Of: één van de duizenden templates die je kunt vinden als je Googlet op “contentkalender”.  

2. Maak een mindmap

Een mindmap is een superleuke en creatieve manier om aan content te komen. Stel: het is Pasen. Dan schrijf je in het midden van je vel (of in je online tool) het woord PASEN. Daaromheen schrijf of teken je alles waaraan je denkt bij Pasen: konijntjes, eieren, eieren zoeken, familie, chocola, geloof, kerk – etc. Je kunt dan nog een stap verder gaan door dieper in te gaan op “eieren”: eieren koken, eieren schilderen, kuikentjes, uit een ei komen, kip… Je gaat net zo lang door tot je iets vindt waarvan je denkt: hier kan ik wel een leuk haakje naar mijn bedrijf/dienst/product mee maken. Of, als je niets wilt “promoten”, tot je een tof onderwerp hebt gevonden waar je over wilt schrijven/vloggen/posten. Als je het slim aanpakt haal je natuurlijk uit één zo’n mindmapping-sessie inspiratie voor meerdere posts/blogs/video’s!

Handige tools voor het maken van een mindmap: Mindmup, Miro. Of: “gewoon” een groot vel en een fijne stift of pen.

3. Laat een zoekwoordenonderzoek doen

Een zoekwoordenonderzoek (laten) doen is slim om meerdere redenen:

  • je komt erachter of jouw ideale klant wel zoekt naar wat jij aanbiedt én
  • je kunt de uitkomst van het onderzoek gebruiken om makkelijk content maken.

Wanneer je een zoekwoordenonderzoek laat doen, krijg je namelijk een lange lijst met allerlei verschillende zoekwoorden die te maken hebben met jouw doelgroep, product en dienst. Als je dan een keer verlegen zit om content, kun je die lijst erbij pakken en content creëren die inhaakt op een van de zoekwoorden. Het mooie hiervan is dat je wéét dat er behoefte is naar deze content. Dat maakt het misschien nóg makkelijker om er eens voor te gaan zitten. 

Handige tools om zelf een zoekwoordenonderzoek te doen: Ubersuggest, Keywordtool of Google Ads. 

Zo wordt content creëren zelfs leuk!

Hopelijk kun je met deze tools aan de slag om je eigen content te maken. Dat is namelijk hartstikke leuk, én goed voor je zichtbaarheid. En zichtbaarheid is weer goed voor je bedrijf. Zo werkt het maken van leuke content door: het kost nu misschien even wat tijd om ermee te beginnen, maar het levert je uiteindelijk ook veel op.

Ga jij met een van bovenstaande tips aan de slag om de komende tijd toffe content te creëren? Laat het me hieronder weten! En wil je meer lezen? Ik heb nog twee gave blogs voor je: 

 

Hoe word je online zichtbaar bij de start van je bedrijf?

Dé gouden tip om succesvol te ondernemen 

Op welk social media platform vind je jouw ideale klant? 

 

1 gedachte over “3 tips om makkelijker content te creëren voor je socials en website”

  1. Wees maar zeker dat ik met deze tips aan de slag ga.
    Ik heb elke keer het idee dat ik precies achter de feiten aan loop.
    Een contentkalender is inderdaad de must voor een goed draaiende zaak.
    Hier ga ik gelijk mee beginnen en mijn ideeën er rondom rond noteren.
    Zo ga ik een soort draaiboek maken voor het komende schooljaar. Jaar vind ik nogal vroeg haha.

    Dank je wel voor de tips.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven