Hoera, je bent een eigen bedrijf gestart! Dat vind ik echt geweldig. Tegelijkertijd weet ik ook hoe spannend het is… Want komen de klanten wel? Hoe zorg je ervoor dat ze je weten te vinden? Hoe laat je zien wie je bent en wat je doet? Gelukkig is online zichtbaarheid een onderwerp waar ik wel uren over kan kletsen. Ik hoop je in deze serie blogs dan ook wat handvatten te geven waarmee jij echt aan de slag kunt!
Online zichtbaarheid: wat is het en waarom wil je het?
Even wat theorie: online zichtbaarheid betekent simpelweg dat je bewust online “aanwezig” bent. Waar je vroeger alleen op kon vallen door reclame te maken op TV of de radio, kan iedereen nu zijn bedrijf profileren op het internet. Het is een meer moderne en toegankelijke manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen en op te laten vallen.
Door op de juiste plekken zichtbaar te zijn (denk aan sociale media, maar ook in Google en/of andere zoekmachines) zorg je ervoor dat je (potentiële) klanten jou weten te vinden voor het oplossen van hun probleem. Mooi toch?
Hoe word je online zichtbaar?
Een website en een of meerdere social media kanalen zijn in deze tijd niet meer weg te denken bij de start van je bedrijf. Toch is er wel iets meer nodig dan alleen het online zetten van je site of af en toe iets posten op je Instagram of Facebook. Je kunt hier hele strategieën voor uitwerken (dat zou ik uiteindelijk ook zeker doen!) maar je kunt gelukkig klein beginnen.
Ik geloof dat je hier weinig fout aan kunt doen. Zeker de beginfase van je bedrijf is ideaal voor het experimenteren en onderzoeken wat jouw ideale klant van je wil zien. Deel wat je raakt en inspireert, deel eventueel ook je zwaktes en onzekerheden (bijvoorbeeld over het online zichtbaar worden). Dit maakt je menselijk en toegankelijk! Dat willen we natuurlijk: dat je benaderbaar wordt voor je ideale klant. Blijf dicht bij jezelf, durf om feedback te vragen en je zult merken dat het vanzelf makkelijker wordt.
Hieronder nog een paar artikelen die je helpen bij het online zichtbaar worden van je bedrijf:
Zo bepaal en bereik je je ideale doelgroep
6 tips om vandaag nog te beginnen met netwerken!
Mijn gouden tip voor het ondernemerschap
Veel plezier met het opzoeken van de online spotlight en de start van je bedrijf. Onthoud dat het gaat om jou: dit is jouw moment om te laten zien wie je bent en wat je doet! Ik kijk ernaar uit om je online tegen te komen.