Wat deel je wel en niet op Social Media? Tips voor online zichtbaarheid!

Social MediaMijn klanten stellen regelmatig vragen over wat ze wel en niet kunnen delen op hun Instagram-account. Hoe zorg je ervoor dat je boodschap overkomt, zonder dat je je klant overspoelt met informatie waar ze niet op zit te wachten? In dit artikel geef ik je wat tips die je helpen te bepalen wat je wel en niet deelt op Social Media.

Sociale media is een geweldige tool om een relatie op te bouwen met je (toekomstige) klant. Je kunt ze laten zien wie je bent, wat je doet, waar je blij van wordt, wat je inspireert… Dit helpt je klant besluiten om met jou te werken, en wanneer je elkaar dan ontmoet is het net alsof je elkaar al kent. Heel fijn!

 

 

Wat deel je wel en niet op social media?

Toch kan het ook weleens een uitdaging zijn. Want wat deel je wel, en wat niet? Ik ben voorstander van een eerlijke feed en deel ook best wel veel van mijn leven. Dat is een logische keuze: ik ben business coach en wil graag laten zien hoe ik mijn leven en mijn bedrijf inricht. Ik vind het fijn dat mijn klanten mij leren kennen door wat ik deel op social media, omdat ik op deze manier alleen maar werk met mensen die mij leuk vinden als persoon en inspirerend als coach.

Maar ook mijn klanten zitten niet te wachten op een filmpje van hoe ik de was opvouw. Er zijn grenzen aan wat ik laat zien: ik maak het niet mooier dan het is, maar je hoeft ook niet alles te weten. Dat doe ik omdat ik waarde wil bieden, ook op sociale media. Alles wat ik post gaat eerst door die check: heeft het waarde voor mijn klanten? Ja: posten. Nee? Dan niet!

Laat jezelf zien!

Wat betreft het “overspoelen” van je klant met al die informatie: onthoud dat maar een klein percentage van je volgers ziet wat jij post. En daarnaast, degenen die je volgen willen van je horen! Zeker als je waarde weet te brengen in je posts en stories.

Door de komst van stories op Instagram is het nog makkelijker geworden om je klanten een kijkje achter de schermen van je bedrijf te geven. Het is dan ook helemaal niet erg om op een zakelijk account af en toe iets persoonlijks te delen, bijvoorbeeld in je stories. Zo laat je toch zien wie je bent, hoe je werkplek eruit ziet, hoe het is om met jou te werken, waar je door geïnspireerd wordt, etc. Dat is alleen maar leuk voor je klanten!

Vraag jezelf: wat wil mijn ideale klant horen en hoe kan ik dat vertellen?

Wil je graag meer delen op sociale media, maar weet je niet wat? Onderzoek dan eens wat je ideale klant van je wil horen en kijk hoe je dat kunt vertellen. In je feed, maar ook in je stories kun je op die manier de aandacht vangen van jouw ideale klant en ze laten zien wat jij in huis hebt. Hier begint het opbouwen van de band met je klant, voor je ‘t weet zit ze bij je aan tafel – kun je daar weer leuk iets over posten!

Alle gekheid op een stokje: online zichtbaar worden is voor veel mensen spannend en lastig. Dat hoeft het niet te zijn! Zolang je onthoudt dat je met elke post werkt aan de vertrouwensband met jouw (toekomstige) klant en bewust waarde deelt, wordt het steeds leuker om je volgers mee te nemen en te laten zien wie je bent en wat je doet.

Vraag jij jezelf vaak af wat je wel en niet kunt delen op social media? Ik hoop dat deze tips je helpen! Laat je het me weten?

Marjan van de bult Liefs Marjan

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven