Content waar je hard voor werkt maar één keer delen is zonde! In dit artikel lees je waarom het slim is om je content te hergebruiken en hoe je dat doet.

Content hergebruiken is slim: je hoeft het maar een keer te maken en hebt er lang profijt van!

Daar zit je dan. Te buffelen op een vers stukje content. Dat je maar één keer gaat gebruiken. Wacht… dat kan niet kloppen. Toch is het vaak zo: je schrijft een geweldig blog, maakt een prachtige video of kletst uren tegen onbekende luisteraars in je podcast, maar je deelt het maar een keer. Doodzonde! In dit artikel vertel ik je waarom het slim is om je content te hergebruiken en hoe je dat kunt op een paar handige manieren doen. 

Content is, zoals je in dit artikel kunt lezen, alles wat je online aan informatie deelt met je volgers, lezers en (potentiële) klanten. Het is een effectieve marketingtool waarmee je jezelf in de markt zet als expert, je mening kunt delen of je diensten kunt aanprijzen. 

Content hergebruiken – waarom is dat slim?

Voor veel van ons kost het maken van content veel tijd. Hartstikke zonde om al dat harde werk maar één keer met je ideale klant te delen. Een slimme meid hergebruikt haar content dus! Naast de tijd die je erin hebt gestoken zijn de volgende redenen ook goede motivatie om je content te hergebruiken: 

 

  • Lezen, luisteren, kijken? Mensen hebben allemaal een voorkeursmanier om informatie tot zich te nemen. Hergebruik jij je content al, zodat je het kunt uitsmeren over verschillende platformen?
  • Google houdt van actieve websites: hoe actiever jouw site (lees: hoe vaker je iets nieuws plaatst of iets ouds update), hoe hoger je rankt in Google! 
  • Door de algoritmes van social media ziet maar een klein percentage van je volgers je content. Hoeveel procent dat precies is, is niet duidelijk, maar dikke kans dat je een oude post gewoon kunt herplaatsen zonder dat al te veel mensen het doorhebben.  

Content hergebruiken: zo heb je er maximaal profijt van

 

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om maximaal profijt te hebben van dat ene stukje content waar je zo hard aan hebt gewerkt. Hieronder deel ik voor elk van de redenen een tip: 

 

  1. Maak van je blog een video voor op YouTube, en van die video een podcast. Zo is er voor elke klant wat wils en kunnen ze je overal vinden – met eenzelfde stukje content. Denk je nu: veel werk!? Ja, tijdtechnisch is dit niet de meest efficiënte optie. Je hebt er wel driedubbel profijt van: je bent te vinden op meerdere platforms, je geeft je klant de ruimte om te kiezen tussen verschillende soorten content en je kunt alle drie de vormen weer delen op je social media. Hallo, hergebruik! 
  2. Heb je een keer een middagje “over”? Herschrijf dan je oudere artikelen een beetje: speel wat met de zoekwoorden en pas de tussenkopjes aan. Misschien staan er wel links in die niet meer werken of kun je er juist eentje maken met een nieuwe dienst die je aanbiedt. Zo maak je ook driedubbele winst: je hebt weer een “vers” artikel dat beter rankt in Google en je kunt je diensten weer even aanprijzen.  
  3. Heb je een tijdje geleden een post gemaakt die nu heel accuraat is of waar je even bij stil wilt staan, bijvoorbeeld omdat je veel nieuwe volgers hebt gekregen? Herpost hem dan! Als je het gewoon benoemt (“ik herpost deze, omdat …”) zal niemand het je kwalijk nemen.

Steek je tijd in méér content

Met deze tips ga je niet per se sneller of makkelijker content maken. Daarover heb ik HIER wel een paar tips voor je. Wat je hiermee wel doet, is het zorgen dat je de content die je maakt, optimaal gebruikt. Anders blijft het na één keer posten maar een beetje stof vangen in een hoekje van je site of social media.

Wanneer je dus aan de slag gaat met je content, is het slim om te kijken hoe je dit zoveel mogelijk kunt hergebruiken. Zo steek je er not steeds tijd in, maar heb je aan het eind van die paar uurtjes wel méér content om te delen met je lezers, volgers, luisteraars of potentiële klanten. Iedereen blij!

Hergebruik jij je content al efficiënt? Ik ben benieuwd of de tips uit dit artikel je daarbij gaan helpen! Deel je het met me in de comments?

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven