contentkalender, gelukfabriek, social media, marketing

Een contentkalender: wat is het en hoe maak je er een die echt werkt?

Sommige ondernemers zweren erbij, anderen moeten er niet aan denken: een contentkalender. Zelf gebruik ik er eentje voor mijn blogs en in grote lijnen voor mijn sociale media. Wat is het, hoe werkt het en hoe maak je zo’n ding? In dit artikel vertel ik je er alles over. 

Als je blogt, post op social media of regelmatig een leuke nieuwsbrief verstuurt, is een contentkalender je beste vriend. Het helpt je niet alleen om efficiënter content te maken, maar ook om het overzicht van al je content te bewaren. Handig, zeker als je veel te delen hebt!

Wat is een contentkalender eigenlijk?

Een contentkalender is simpelweg een plek waar je al jouw content verzamelt en plant. Je kunt er eentje maken in Excel, in een fancy template (Google maar eens!) of gewoon met pen en papier: wat voor jou werkt. Je maakt een overzicht per jaar, per kwartaal, per maand of zelfs per week. Daar zet je in:

  • wanneer (welke dag, welk tijdstip?) 
  • wat (blog, foto, video?) en
  • waar (op welke platformen?) je gaat posten.

Als je heel uitgebreid te werk gaat, kun je ook nog in je kalender toevoegen voor wie de content bedoeld is, waar het over gaat, wat het doel is van de content (bijvoorbeeld nieuwe klanten werven, een dienst aanprijzen of een product promoten), wie de content maakt en wat de status daarvan is. Je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wil!

Hoe werkt een contentkalender?

Een contentkalender werkt het beste als je heel duidelijk weet wat je wilt delen. Schrijf je af en toe een blog, doe je niet zoveel aan marketing en post je gewoon wanneer je zin of inspiratie hebt iets op social media? Dan heb je niet zoveel aan zo’n kalender. 

Wil je echter meer regelmaat en structuur in je content, dan kan een contentkalender je daar enorm bij helpen. Je gaat dan echt een contentstrategie uitzetten. Als je een evenement organiseert of een lancering doet, zet je die natuurlijk in je kalender. Zo voorkom je dat je op het laatste moment nog content moet produceren. Ook kun je dagen als Moederdag, Valentijnsdag, Sinterklaas of andere feestdagen in je kalender zetten als je daarop wilt inhaken met je content. 

Niet vergeten: je eigen vakanties of die van je doelgroep erin zetten! Zo zie je ver vooraf of je nog content moet maken voordat je op vakantie gaat, of juist beter even niet kunt lanceren, omdat je klanten er niet zijn.

Overzicht, inspiratie en houvast

Doordat je het overzicht vooruit maakt, weet je ook welke content je moet maken. Voor het komende jaar heb ik bijvoorbeeld per maand een thema bedacht, al dan niet gerelateerd aan events of lanceringen. Per thema deel ik 4 (of meer) blogs. Van die blogs maak ik weer social media posts, maar ik maak ook andere posts binnen hetzelfde thema. Dit zet ik allemaal in mijn contentkalender. Zo zie ik in een oogopslag wat er al gemaakt is aan content en wat er nog moet komen. 

Maak er een waar je echt wat aan hebt

Met alle informatie die je nu hebt over contentkalenders, kun je er in een paar stappen eentje maken voor jezelf. Hieronder zet ik ze even voor je op een rijtje.

  1. Kies een template of maak een document aan in Excel.
  2. Maak een overzicht waarin je dagen, tijden, soorten content en meer informatie die je nodig hebt (zoals speciale gelegenheden) in zet
  3. Bedenk thema’s, doe een brainstorm rondom een specifieke dienst of product of bedenk op een andere manier welke content je gaat maken en delen
  4. Zet deze conceptideeën op de agenda: wanneer gaan ze de wereld in?
  5. Schrijven/video’s opnemen/podcasts maken maar!

Een contentkalender werkt natuurlijk alleen als je je er ook aan houdt en ‘m gebruikt op een manier die voor jou werkt. Het belangrijk om daarom ook wat flexibiliteit in je kalender te houden. Dan kun je namelijk altijd inspringen op actuele gebeurtenissen of ander nieuws dat te maken heeft met jouw bedrijf. Zo voelt het nooit alsof je “vastzit” aan je kalender, maar maak je er wel optimaal gebruik van.

Gebruik jij al een contentkalender of ga je er met deze tips nu echt aan beginnen? Laat het me hieronder weten in de comments 😉

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven