Hoe jij van al je ideeën een ijzersterk plan van aanpak voor je bedrijf maakt
Hoewel ik geregeld lijstjes met business ideeën langs zie komen, zitten bij mij opvallend vaak onderneemsters aan tafel die eerder bruisen van (te veel) ideeën dan dat ze niet weten hoe ze moeten beginnen.
Ik hoor het zó vaak terug: ‘Marjan, ik heb wel 10.000 ideeën, maar… op het moment dat ik er mee aan de slag wil, weet ik het niet zo goed meer.’
Wie weet herken jij dit ook.
Heb je allerlei plannen, maar verdwijnen deze als sneeuw voor de zon als je er eens rustig voor gaat zitten? Ik herken het en dat gevoel is enorm vervelend en frustrerend!
Waarom hebben veel ondernemers hier last van en wat kan jij hier aan doen?
Informatie economie
Jij wilt je klanten graag op de beste manier bedienen.
Door de snel draaiende economie waarin we leven zien we dagelijks wel honderd manieren langskomen waarop dit kan. En zo bedenk jij duizenden ideeën die jij kan toepassen in jouw bedrijf. Maar als je dan de tijd hebt gevonden om er mee aan de slag te gaan en je ‘rustig’ achter je laptop zit, vind je jezelf toch weer achter Social Media of ben je ad hoc zaken aan het regelen.
In ‘Nooit meer druk’ van Tony Crabbe noemt de schrijver het fenomeen e-mail (waardoor jij steeds bezig bent met ad hoc zaken) de televisie van werk. Je tijd wordt opgeslokt, maar je doet niks productiefs. Social Media is nog zo’n tijdvreter.
Voor we er erg in hebben zitten we weer een uur te scrollen. Dit is niet zo vreemd. E-mail, Instagram en andere Social Media kanalen zijn er op ingericht jouw aandacht zo lang mogelijk vast te houden en we krijgen zoveel informatie binnen dat we ons graag laten leiden door de meest makkelijke vorm van input: Social Media en e-mails…
De eerste stap is dan ook heel bewust echt de focus terugwinnen en Social Media en die inbox dichthouden als jij een plan wil uitwerken (desnoods zet je hiervoor het internet even uit).
Te veel ideeën
Een ander nadeel van die stroom van informatie die via allerlei bronnen binnen komt, is dat jouw bedrijf nooit genoeg lijkt.
Er zijn altijd andere ideeën en plannen die nog beter lijken. Zo eindigen veel ondernemers met een lijst van ideeën, maar weinig actie. De focus en prioritering in je bedrijf gaat volledig de mist in.
Tijdens de Business Boost (en dit kan ik je nu ook al aanraden) maak ik vaak met ondernemers eerst een volledig overzicht van al die ideeën. Vervolgens gaan we kijken hoe we hier een logisch model van kunnen maken.
Wat past wel bij jouw bedrijf en wat niet en we kijken uiteraard hoe deze ideeën bijdragen aan de waarde die jij wil bieden aan jouw klanten. We kijken naar het onderliggende verdienmodel, marketing en de strategie zodat al die ideeën werkzaam zijn en jij je écht op het juiste gaat focussen. Doel is herkenbaarheid voor jouw klanten creëren (waar sta jij voor) en overzicht en focus voor jezelf.
De klant koopt resultaat
Dat laatste is hard nodig, want jouw klant wil weten waar zij aan toe is in jouw bedrijf. De klant koopt namelijk niks voor al die mooie ideeën, maar koopt echt resultaat. Jij moet helder hebben welke services of producten je aanbiedt, zodat ik als klant precies weet waarom ik met jou samenwerk en wat ik precies hiervoor terugkrijg.
Tijdens de Business Boost gaan wij daarom echt alle projecten en plannen structuren en prioriteren. En vanuit daar een ijzersterk plan van aanpak maken. Dit maakt dat je heel duidelijk naar je acties en doelen toe kan werken. Daardoor weet je dus altijd weet welke dingen je kan doen om een actie van je lijstje af te strepen, want dat werkt natuurlijk altijd lekker.
Daarbij kom je een stap dichter bij je dromen en maak je het ook nog eens meetbaar met KPI’s (Key Perfomance Indicators) .
Waarom dat belangrijk is?
Dat lees je in de volgende blog!
Sta je te poppelen om al je ideeën te ordenen en een projectplan te maken? Ga aan de slag met de Business Boost en bekijk samen met mij al jouw plannen en ideeën.