Help, mijn missie klopt niet meer!

Hoe blijf je op één lijn met je eigen missie en visie?

Missie klopt niet meer - GelukfabriekZoals jullie misschien weten ben ik als het gaat om jouw visie en missie groot fan van Simon Sinek’s ‘Start with Why.’
De missie, visie en kernwaarden van je bedrijf is meteen de eerste opdracht in Gelukfabriek Academy. Maar, als je jouw missie, visie en kernwaarden helder hebt, hoe vaak kijk je dan zelf nog naar? Of trek je dat documentje pas weer onder het stof vandaan als je een medewerker aanneemt?

 

 

Als beginnende ondernemer kan het namelijk best lastig zijn om een treffende missie en visie te schrijven. Veel ondernemers beginnen met een missie die dicht bij hun eigen, persoonlijke missie ligt. Dit is belangrijk, maar gaandeweg ontdek je wellicht als ondernemer dat je vanuit zakelijk perspectief anders over bepaalde aspecten denkt. Dat je persoonlijke kernwaarden nog steeds 100% met je resoneren, maar dat deze niet altijd passen bij je zakelijke drive.

Net als met doelen stellen is het daarom belangrijk ook dit jaarlijks te bekijken. Je missie is niet in steen gehouwen, jij veranderd en je bedrijf veranderd. Maar je wilt wel zeker weten dat je na 5 jaar nog steeds werkt naar een visie die compleet bij je past en een missie naleeft die jouw hart sneller doet kloppen.

Terugblikken op je missie

Dit lijkt misschien super vanzelfsprekend, maar kijk eens terug naar jouw golden circle. Je begint als ondernemer vaak enthousiast met ondernemen, maar gaandeweg kom je er wellicht achter dat het ene product het beter doet dan het andere en waar jij dacht dat een grote behoefte lag, blijkt in een andere vorm veel beter uit te pakken. Dus:

  • Wat doe je met je bedrijf? Is dit nog steeds hetzelfde als toen je je net inschreef bij de KvK?
  • Hoe doe je het? Ook de wijze waarop je je bedrijf leidt en waar jouw focus ligt kan verschillen
  • Voor wie doe je het? Veel ondernemers begonnen met het idee dat ze ‘iedereen’ konden helpen, maar als je aan de slag bent gegaan met mijn mini yentl, heb je inmiddels hopelijk een haarscherp beeld van jouw favoriete klant.
  • Hoe helpt het jouw favoriete klant? Na 3 – 5 jaar in the business heb je daar hoogstwaarschijnlijk een veel duidelijker en realistischer beeld van. Wat doet jouw product of service écht voor je klanten? Wat hoor je vaak terug in reviews?

Help! Mijn missie klopt niet meer

Door na 3 – 5 jaar weer eens kritisch terug te blikken op deze vragen kom je er wellicht achter dat je missie niet meer klopt.
Dat is heel logisch, in de eerste 3 jaar van onze onderneming zijn we nog zo aan het bijschaven, uitproberen en testen, we weten als we beginnen waarom we het doen, maar hoe dit precies uitpakt en wat het voor onze klanten betekent leren we pas met de ervaringen die we terugkrijgen.
Omdat jij, je bedrijf en je dromen veranderen is het daarom ook logisch om je missie en visie te veranderen. Waar je ooit van droomde is misschien niet meer het hoofdonderdeel van je bedrijf en dat is oke.

Wat nu? Pak pen en papier en kruip weer lekker weg in het opnieuw schrijven van je missie en visie. Gewoon vanaf 0, alsof je nu opnieuw zou beginnen (maar wel met de kennis die je hebt opgedaan)

Enkele vragen om je op weg te helpen:

  • Waarom besloot je te beginnen met ondernemen?
  • Waar wil je bekend om staan? Als mensen aan jouw bedrijf denken denken ze aan…
  • Waar wordt je (nog steeds) enthousiast van om mee bezig te gaan, te ontwikkelen en uit te zoeken?
  • Welke klant uit het verleden is je favoriete klant in vlees en bloed? Wat maakt dat je zoveel plezier had om haar / hem te helpen?
  • Welke persoonlijke waarden komen altijd terug in het leveren van je werk?
  • Wat mis je nu in je bedrijf waardoor je nog meer kan gaan groeien?
  • Hoe meet je hoe succesvol je bent? (dat hoeft niet altijd financieel te zijn)

Help! Mijn bedrijf groeit – hoe blijf ik trouw aan mijn missie en visie?

Jouw missie en visie zijn de wortels van je bedrijf. Hiervoor ben jij begonnen met je bedrijf en hiervoor doe je het, toch? Jij als ondernemer en oprichter van je bedrijf weet precies welke mate van kwaliteit, service en professionaliteit jij je klanten wil geven. Als het goed is staan deze waardes in je missie, visie of kernwaarden beschreven.

Stel je bent aan het groeien (well done you!) en je hebt je eerst personeelslid aangenomen. Vaak dan lopen ondernemers er tegen aan dat er opeens letterlijk een andere wind door het bedrijf waait.
We zien het vaak gebeuren in grote bedrijven. De missie en visie zijn zo vaag of onbekend, dat niemand het echt boeit… maar jou boeit het wel!

Zorg daarom juist als je je eerste medewerker aanneemt, dat hij of zij deze kent en niet door een e-mailinstructie met die mooie missie en visie te sturen, maar door met je personeel in gesprek te gaan. Wat betekent het nou? Waaruit is deze missie ontstaan? Wat is hun eigen, persoonlijke missie? Welke elementen komen hierin overeen in de missie van het bedrijf?

Op het moment dat jij én je personeel je missie snapt en het er mee eens is, groeit je bedrijf langs de kernwaarden en fundamenten van je missie.

Enkele tips:

  • Gebruik niet te veel ‘mooie woorden’ maar omschrijf je missie op zo’n manier dat iedereen het makkelijk kan onthouden en naleven
  • Ga met je personeel in gesprek. In groepsverband of één op één waarin je uitlegt waarom je deze missie en visie hanteert
  • Nodig je personeel uit hun eigen, persoonlijke missie en visie te schrijven en bekijk welke punten er in de bedrijfsmissie en visie overlappen. Juist door aansluitende punten te vinden, haalt jouw personeel meer waarde uit hun werk
  • Vraag naar de persoonlijke missie of waarden in je sollicitatie gesprek. Het is leuk om overlap te vinden, maar als er geen overlap te vinden is in jouw bedrijfsmissie en die van enkele personeelsleden, wordt het moeilijk ze voor jouw missie te motiveren. Probeer dit dus te onderscheppen bij een sollicitatiegesprek.

Hoe vaak blik jij terug op je missie en visie?

Op de hoogte blijven van nieuwe blogs en ander nieuws? Schrijf je in voor de nieuwsbrief. 

Marjan van de bult Liefs Marjan

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven