Tijdmanagement gaat over het effectief beheren van je tijd, zodat je alles kunt doen wat ervoor nodig is om je bedrijf te laten slagen binnen de tijd die je jezelf daarvoor geeft. Als ondernemer kan het een uitdaging zijn om je tijd effectief te beheren, want er is altijd wat te doen. Een duidelijke planning helpt je om je kostbare tijd zo goed mogelijk te benutten. De volgende dingen helpen mij om het meeste uit mijn tijd te halen.
- Ik heb in mijn agenda hele duidelijke blokken: hier werk ik wel en hier niet. Vrije tijd is voor mij net zo belangrijk als werk, omdat ik daarvan oplaad en inspiratie krijg. Daarom plan ik niet alleen in wanneer ik werk, maar ook wanneer ik dat niet doe. Werk ik een keer wel in een blok waarin ik dat eigenlijk niet van plan was (bijvoorbeeld in het weekend?), dan probeer ik dat altijd te compenseren door eerder of later in de week een blok vrij te nemen. Dat lukt heus niet altijd, maar vaak wel.
- Ik begin vaak ‘s ochtends tussen 5 en half 6, zodat ik echt al 2 uur heb kunnen werken voordat ik door iemand word gestoord. In deze uren werk ik aan mijn social media, blogs, administratie, etc. Zo heb ik de rest van de geblokte uren vrij om te besteden aan mijn klanten!
Tijd management is ook durven:
- Ik heb inmiddels een flink team om me heen verzameld waaraan ik dingen kan uitbesteden. Dit was mijn doel voor 2019: mezelf vrijspelen. Zo kan ik me namelijk richten op de dingen waar ik het allerbest in ben en de meeste energie uithaal. Ik heb hier een artikel geschreven over het uitbesteden van taken en hoe dat effect heeft op je eigen tijd, geluk en succes.
- Durf selectief te zijn. Niet alles wat je doet of wil doen draagt bij aan de groei en het succes van je bedrijf, maar het kost je wel tijd en energie. Maak daar dus duidelijke keuzes in!
Een goede voorbereiding is het halve werk
- Op zondag maak ik een planning voor de hele week. Ik kijk wat er in de agenda staat en maak van dag tot dag een to-do-lijst.
- In het weekend plan ik ook maaltijden vooruit: ik kook dan grotere porties die ik invries, zodat er altijd vers eten in de koelkast of vriezer staat. Lijkt een kleine actie, maar scheelt enorm veel tijd!
En… niet forceren.
- Flow = heilig. Als ik ergens mee bezig ben en het lukt niet, stop ik en ga ik iets anders doen. Het heeft geen zin om koste wat kost aan een taak te werken als het simpelweg niet wil lukken. Stop, ga even een rondje wandelen of begin aan de volgende taak. Zo kom je vanzelf weer in de flow – en dan lukt ook die ene taak daarna een stuk beter.
Je tijd effectief indelen zodat je er het meeste uithaalt is voor veel ondernemers een constante zoektocht. Ik adviseer je dan ook om de tips hierboven te proberen en ze zo te tweaken dat ze voor jou het beste werken. Hoe je het uiteindelijk doet is niet eens zo heel belangrijk – dat is het mooie van ondernemer zijn, je mag het helemaal zelf bepalen – maar ik gun iedereen de rust en efficiëntie die je krijgt van goede tijdmanagement!
Wil je meer tips lezen over het ondernemerschap, lees dan hier snel verder!