Durf te kiezen voor 1 doelgroep! Als ik onderneemsters vraag om hun favoriete klant zo specifiek mogelijk te beschrijven, stuit ik vaak in de eerste instantie op protest: ‘Maar, ik kan toch iedereen helpen?’ ‘Wat als er dan geen klanten meer komen?’ Toch weet ik uit ervaring dat hoe specifieker jij jouw favoriete klant hebt beschreven, hoe meer klanten jou weten te vinden.
Ik vergelijk het altijd met het uitzoeken van een restaurant voor een chique etentje. Kies je dan voor een chefkok gespecialiseerd in de Italiaanse keuken? Of ga je voor een restaurant waar alle gerechten, van pizza tot schnitzel op de kaart staan?
Door te kiezen en zich als (in dit geval) chefkok te specialiseren in één onderdeel van kooktechnieken en ingrediënten, wordt je een specialist op dit gebied.
Zo werkt het ook met jouw bedrijf. Als ik precies weet waar ik goed in ben en wie ik daarmee kan helpen, kan ik expertstatus in mijn vakgebied verkrijgen en trek ik de juiste klanten aan.
De ondergang van Blokker – welke doelgroep?
Op zoek naar een nieuwe koekenpan liep ik een halfjaar geleden nog door de stad. Hema, Action en Xnos was ik af geweest tot ik me opeens bedacht: we hebben natuurlijk ook de Blokker nog. Ik bleek niet de enige die Blokker niet meer zo scherp op het vizier had…
Vorig jaar zagen we een scala aan goed bedoelde reddingspogingen voorbij komen en we weten inmiddels allemaal hoe het is afgelopen.
Blokker identificeerde zich met Sarah Jessica Parker voor een beetje Hollywood glamour, imiteerde de dolle dagen van de Bijenkorf en greep uiteindelijk terug op de huis-tuin-en-keuken commercials waarin vooral veel jonge gezinnen een hoofdrol speelden.
Denk nu eens aan het assortiment van Blokker. Naast de complete serviezen (handig voor als je voor het eerst op kamers gaat) stonden er nog DVD’s, strijkplanken, stijltangen, grillplaten en schoonmaakmiddelen. Ook voor kerstversiering kon je er terecht, batterijen of gezichtsdoekjes. Kortom: voor wie is Blokker nou?
De commercial gericht op jonge gezinnen gaf de winkel een korte tijd een boost, maar omdat het assortiment ook ingericht was op studenten, ouderen, kinderen, dames en thuiskoks ging Blokker vorig jaar met een noodgang zijn ondergang tegemoet.
Door niet te kiezen voor één doelgroep, voelt uiteindelijk niemand zich aangesproken
Al jarenlang een ijzersterke doelgroep: Nike
Hoe moet het dan wel?
Waar vele bedrijven het behoorlijk moeilijk hebben om de juiste doelgroep en positie in te nemen (McDonalds goes green, Albert Heijn schaft zijn slogan ‘Gewoon bij Albert Heijn’ af voor een laffe ‘Dat is het lekkere van Albert Heijn’) laat Nike al jaren een groei in hun omzet zien.
Hoewel Nike verschillende sportproducten verkoopt, is hun marketing vaak grotendeels gericht op running. Denk je aan hardlopen, dan denk je aan Nike, toch?
Nike heeft altijd een scherp oog gehad voor trends en ontwikkelingen. In 1979 lanceerden zij hun Nike Air collectie, maar toen zij in 2005 de trend Barefoot running zagen opkomen en ook topsporters op blote voeten zagen lopen, sprongen ze maar al te graag in deze trends door de Barefoot shoe te lanceren.
Nike heeft al jaren één doelgroep die zij weer verder in kleine groepjes opdelen. Nike is er voor de jonge, hippe sportieveling. Ongeacht je niveau, je kan altijd beginnen (Just Do It). Hierin maken ze onderscheid tussen atleten, vrouwen en mannen en maken ze elke campagne gebruik van storytelling.
Just Do It werd gelanceerd als motiverende reclame, maar uit dit slogan komt een slimme on- en offline koppeling. Met eigen apps vergroot Nike je motivatie. In de mooie designs van het merk voel je je al snel een echte atleet. Door niet alleen sportschoenen te faciliteren, maar ook alles eromheen om meer uit hardlopen te halen, weet Nike een grote groep atleten en amateursporters aan zich te binden en zo de loyaliteit met kleding, apps en gadgets te vergroten.
Hoe bepaal jij je doelgroep?
Om je een stukje op weg te helpen, hier legt Arnout van den Bossche, inclusief heerlijk accent het even héél simpel uit:
Maar nu even serieus. Ik vind dit onderwerp heel belangrijk. Niet voor niets beslaat dit onderwerp een hele module in mijn Gelukfabriek Academy. Ik heb namelijk zelf ook lange tijd het nadeel van werken zonder doelgroep ondervonden. Ik kwam er door schade en schande achter hoe belangrijk het is om te kiezen voor een ideale klant. Want ik ben een aantal jaren behoorlijk aan het aanrommelen geweest in mijn bedrijf. Keihard werken, zonder duidelijke focus. Niet precies weten voor wie je aan het werk bent, waar jouw klanten tegenaan lopen of wat ze graag willen? Een groot aanbod van producten en diensten en zeker geen logische opbouw. it veranderde toen ik mijn bedrijf anders ging inrichten en wist dat ik een type klant had waar ik het allerliefste mee werkte. Ik besloot me steeds verder in deze doelgroep te verdiepen en uit te werken. Dit bleef in eerste instantie alleen bij uitwerken in woorden. Maar al snel maakte ik de combinatie naar het visuele. Want ik vind het heel fijn dat ik ergens naar kan kijken, iets letterlijk voor me zie. En zo is Yentl ook ontstaan.
DIY maak je Mini Yentl
Ik gun jou jouw eigen Yentl. Daarom heb ik een training ontwikkeld om samen met jou jouw eigen mini Yentl te maken. En laat ik direct een veel gestelde vraag beantwoorden: Nee, je hoeft jouw ideale klant geen Yentl te noemen, geef hem of haar gerust een eigen naam.
Om meteen aan de slag te gaan heb ik een Mini Yentl DIY pakket voor jou!
Een pakket met een toegangscode naar een online training waarin ik jou met een video precies uitleg hoe jij jouw eigen Mini Yentl kunt maken en natuurlijk krijg je een pakket thuis gestuurd met daarin alle informatie en materialen die jij nodig bent!
Het pakket vraag je aan, je krijgt dan direct toegang tot de online academie en ik stuur dan binnen 72 uur het DIY pakket naar je toe!
Heb je dus voor jouw bedrijf nog niet helder wie jouw favoriete klant is? Dan raad ik je aan hier écht mee aan de slag te gaan. Vandaag nog. Want keer op keer zie ik om me heen dat als onderneemsters voor 1 favoriete klant durven te kiezen, hun bedrijf echt gaat groeien en ze meer geluk en plezier uit hun werk halen (ze helpen immers alleen maar hun favoriete klant)
Op de hoogte blijven van nieuwe blogs en ander nieuws? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.