Exclusief: Mijn eigen, unieke werkwijze waarmee ook jij je doelen gaat behalen (met gratis worksheet)

Exclusief Mijn eigen, unieke werkwijze waarmee ook jij je doelen gaat behalen (met gratis worksheet)Twee weken geleden schreef ik een blog over hoe belangrijk het is om jouw doelen voor 2020 op papier te zetten. Ik heb in december tijdens de MINI Business Boost een groep onderneemsters op weg geholpen om hun doelen voor 2020 helder te krijgen. Toch kwam ik begin januari nog verschillende onderneemster tegen die hun doelen voor komend jaar nog niet helder hadden.
Persoonlijk zorg ik ervoor dat ik elke maand, week én dag tijd vrij plan om mijn doelen niet alleen helder te krijgen, maar ook regelmatig kan evalueren en zo nodig bij kan sturen.
Dit is ontzettend belangrijk en zorgt ervoor dat je altijd weet wat er moet gebeuren en 2020 niet als een verrassing op je af komt.
Naar aanleiding van de vele vragen tijdens de MINI Business Boost en mijn vorige blog, heb ik in deze blog mijn eigen werkwijze in praktische stappen opgeschreven. Zo kan jij ook als een pro aan de slag met jouw doelen.

Doelen stellen: Het 90 dagen plan

In december stellen we vaak doelen die we in één compleet jaar willen behalen. Nu het nog maar net februari is kan zo’n jaardoel een enorme stap lijken. Waar begin je? En maakt het uit als je deze week even niet achter je doel aan gaat?
Om dit te voorkomen plan ik zelf altijd een middag waarin ik een kwartaaldoel opstel. Immers: één kwartaal is 3 maanden en komt ongeveer neer op 90 dagen om aan je doel te werken.
Hierbij is het belangrijk om 1 thema te kiezen. Ik kies 1 onderwerp waar ik me het gehele kwartaal op focus.
Dit thema kan te maken hebben met een intern doel (financieel overzicht krijgen, nieuwe website, e-book afmaken, uitbreiding van je team etc.) of juist extern (meer naamsbekendheid, focus op 1 aanbod, meer social media, acquisitie etc.)

Hoe besluit je nou welk thema je kiest?
Dat hangt af van waar je op dit moment staat met je bedrijf. Welk thema gaat je de komende tijd écht vooruit helpen? Zoom hiervoor goed uit zodat je alle facetten kan bekijken en duidelijk voor ogen hebt welk thema of welke acties jou meteen vooruit gaan helpen.
Voor iemand die net begint met haar bedrijf kan dat bijvoorbeeld naamsbekendheid zijn terwijl een onderneemster die al een tijdje bezig is de focus juist op acquisitie kan leggen om echt te gaan groeien.

Nog een extra tip: Door de dagelijkse bezigheden schiet het werken aan een doel er vaak bij in. Ik kom bijna dagelijks in aanraking met brandjes die nu geblust moeten worden, prioriteiten, mogelijkheden tot samenwerkingen, nieuwe kansen etc. Door bij elke keuze waar ik dagelijks voor sta even terug te blikken op dat ene thema, weet ik tegen welke nieuwe kans of samenwerking ik ‘Ja’ kan zeggen en welk aanbod niet bijdraagt tot het behalen van mijn kwartaaldoel.
Doe je dit niet dan ben je voor je het weet een dagje met je social media bezig, een weekje gaat je administratie helemaal top, maar omdat je geen overzicht en focus houdt is de progressie na 1 kwartaal minimaal.

Kies dus echt 1 thema waar jij je dit kwartaal op gaat focussen.

Doelen stellen: Maand evaluatie

Doelen stellenJe hebt nu je jaar- en kwartaal doelen opgeschreven.
Wat ik zelf doe is aan het eind van elke maand een middag voor mezelf inplannen (denk: mobieltje uit, chocola, thee of een glas wijn en de tijd voor mezelf). Deze tijd gebruik ik om mijn doelen en ideeën te evalueren.

  • Hoe is het gegaan vorige maand?
  • Waar mag ik trots op zijn?
  • Heb ik genoeg gedaan om mijn kwartaaldoel te kunnen behalen?
  • Wat wil ik komende maand anders gaan doen?
  • Zijn er nog andere dingen die ik deze maand wil toevoegen?

Je schrijft de antwoorden op deze vragen op en maakt er voor jezelf 1 concreet maanddoel van. Dit wordt jouw maandfocus. Daaronder schrijf je alle stappen die je kan gaan doen komende maand om dit doel te gaan behalen.
Bijvoorbeeld: In februari wil ik 4 potentiële opdrachtgevers via Instagram bereiken

Dingen die ik kan doen:

  • 3 x per week een post maken
  • Instagram hashtag onderzoek doen
  • Beginnen met stories
  • Een link in mijn profiel naar een contactformulier creëren
  • Een samenwerking beginnen met 2 concullega’s zodat ik meer bereik op Instagram krijg

Je krijgt zo een lijst met tientallen stappen (klein en groot). Uit al die stappen kies je 5 stappen die het allerbelangrijkst zijn. Welke 5 stappen gaan je echt helpen? Daar begin je mee. Je prioriteert dus je stappenplan en gaat eerst met de allerbelangrijkste stap aan de gang. Zelfs als dat die koude acquisitie is!

Tijdens mijn maand reflectie bekijk ik niet alleen hoe het gaat met mijn doelen en voortgang, maar ik kijk ook wat er aankomende maand voor belangrijke evenementen, workshops en data aankomen.

  • Zijn er bijvoorbeeld verschillend feestdagen of thema dagen waar ik met mijn bedrijf in wil spelen?
  • Zijn er netwerk avonden waar ik bij wil zijn?
  • Zijn er events etc. waar ik bij wil zijn?

Plan deze dagen alvast in je agenda en koop, indien mogelijk een ticket. Zo heb jij in één klap een duidelijk overzicht van je maand. Dit gaat dus niet alleen om externe events, ook als je zelf een belangrijke training dag of sale organiseert, zet dit meteen in je agenda!
Ikzelf kijk ook maandelijks naar mijn eigen ontwikkeling. Zijn er bijvoorbeeld workshops, programma’s die ik deze maand wil gaan doen om mezelf te ontwikkelen? Heb ik een coach nodig? Of is het deze maand een goed idee om die fotoshoot voor de nieuwe Instagram stijl te plannen?
Uiteraard zorg ik dat mijn eigen ontwikkeling en de cursussen die ik hier in kies wel zo veel mogelijk aansluiten op mijn kwartaalthema, zodat dit allemaal elkaar versterkt. Deze workshops, coachingsessies of andere persoonlijke ontwikkeling afspraken plan ik meteen in mijn agenda.

Mijn regel: als het in je agenda staat gebeurt het.

Doelen stellen: Dagelijkse reflectie

Om mezelf scherp te houden en het overzicht te behouden plan ik indien mogelijk in de ochtend altijd 10 minuutjes voor mezelf. In deze 10 minuten schrijf ik de intentie van mijn dag op, kijk ik in mijn agenda naar de komende dagen en schrijf ik elke dag één actie op die ik kan nemen die me vandaag dichter bij mijn doel brengt.
Met de intentie om elke dag een stapje dichter bij mijn doel te komen, hou ik mezelf scherp en gemotiveerd.
Dit kunnen echter hele kleine stapjes zijn. Bijvoorbeeld een nieuwe hashtag gebruiken of meteen mijn bonnetje van de lunch inscannen.

Nog een extra tip voor je dag reflectie: schrijf ook op waar je dankbaar of trots voor bent. Dit momentje van dankbaarheid zorgt dat ikzelf met beide benen op de grond blijf staan en niet maar doorhol met maar één gedachte: dat doel halen. Ook de weg er naar toe mag genoten worden (om maar even een cliché aan te halen).

Downloac werkwijze doelen stellen

Hulpmiddelen:

Ik maak zelf gebruik van meerdere onderdelen uit planners. Een daarvan is de Purpuz Planner van Clen Verkleij. Daarnaast heb ik zelf een aantal vaste routines die ik uitwerk in een travelers notebook. Echter is het belangrijk dat je een planner of notitieboek vindt dat bij jou past.  Onderstaand vind je daarom een overzicht met de populairste planners van 2020. Bedenk van tevoren goed wat jij kwijt wil op de bladzijdes en wat jij belangrijk vindt voor de planner.


 

Planner Maandoverzicht Weekoverzicht Dagoverzicht Extra
Purpuz planner ja ja nee Activiteiten waar je gelukkig van wordt
To do’s per week
Quotes
Structuur junkie planner ja ja nee Doelen per jaar, kwartaal en maand
To do list per week
Focus per week
Lijst met goede dingen die wekelijks gebeurd zijn
Maandelijkse checklist
Productivity Planner ja ja ja Gebasseerd op de pomdoro techniek
Focus op 1 – 3 taken per dag
Essentialiving Planner ja ja ja Veel lege notitieblaadjes
Balance creator
Focus punten
Food planning
Bullet journal nee nee nee Creativelingen die de indeling zelf willen maken en alles zelf willen samenstellen

Op de hoogte blijven van nieuwe blogs en ander nieuws? Schrijf je in voor de nieuwsbrief. 

En vergeet je gratis werkwijze niet te downloaden!

Marjan van de bult Liefs Marjan

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven