Aaankoopproces

Leer luisteren naar de klant in het aankoopproces

In de vorige blog hebben we het gehad over 7 manieren om jouw klant te vinden en aan je te binden. In deze blog deel ik meer over het belang van luisteren in het aankoopproces van jouw klant. Wanneer jij jouw bedrijf wilt laten groeien is het belangrijk dat je al in beeld bent als jouw ideale klant zoekt naar zijn/haar probleem of een oplossing die hij/zij wenst.

Hoe luister je in het aankoopproces?

Maar hoe doe je dit? Hoe zorg je ervoor dat jij weet dat je klant op zoek is en waar hij/zij specifiek naar op zoek is? Dit doe je door goed te kijken en te luisteren. Door betrokken te zijn in omgevingen waar jouw ideale klant zich bevindt.

Belangrijk hierbij is dat je ervoor zorgt dat je de informatie direct van jouw klanten krijgt. Dus luister en kijk rond. Zorg dat je weet welke vragen jouw ideale klant heeft. Vervolgens kan jij dit verwerken in jouw manier van werken, in jouw producten en diensten en jouw werkwijze/aankoopproces om van een potentiële klant een klant te maken. Kleine noot om je goed te beseffen: er zijn meer mensen met interesse dan dat jij je nu kunt voorstellen 😉

Weet wat er speelt in het aankoopproces

Hoe meer jij weet wat er speelt bij jouw ideale klant, hoe beter je ze kunt begeleiden bij het aankoopproces. Je kunt dan beter inspelen op de wensen en behoeften. Jouw producten en diensten afstemmen en je weet welke informatie jouw potentiele klant nodig heeft om een keuze te maken. Om uiteindelijk met jou te gaan samenwerken.

Maak dus gebruik van de verschillende opties die er zijn. En zorg dat jij als zzp’er of kleine ondernemer zelf in the lead bent. Dit betekent dat jij zelf het contact met jouw klanten aangaat. Door te vragen en te luisteren ontdek jij wat er speelt. Jij komt er dus achter wat jouw potentiele klant nodig heeft om informatie te vinden en te verzamelen.

Hoe doe je dat?

Kort samengevat: zet op een rijtje wat jouw klanten vragen. Houd dit vervolgens bij in het ‘gouden document’. Vraag dus naar de vragen van jouw klanten. Ontdek op die manier de rode draad van wat jouw klanten willen.

– Willen ze inhoudelijke informatie?
– Willen ze praktische informatie?
– Wat hebben zij nodig in het aankoopproces?
– Etc .

Wat ook altijd goed werkt is om jouw klanten fysiek of telefonisch te benaderen. Zeker als er al contact is geweest op andere manieren, bijvoorbeeld door social media is dit een fijne manier om in gesprek te gaan. Ook jouw doel van deze gesprekken is om te achterhalen wat er speelt, wat de wensen zijn en wat ze graag van jou zouden willen.

 

Een extra tip! Geef ook altijd een blijk van waardering na het gesprek door ze een persoonlijke mail, met bijvoorbeeld een tip te sturen of een klein presentje.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top