vind en bind je klant-2

Vind en bind je klant

Een vraag die onze klant vaak stelt is: hoe krijg ik klanten? En dat is een hele mooie en wezenlijke vraag. Daar gaan we in onze content ook nog veel aandacht aan besteden. Maar wat ook een belangrijke vraag, die door veel mensen over het hoofd wordt gezien is, hoe bind je een klant aan je?
Ik weet namelijk dat een aantal van jullie zeker ook al werkt met klanten. En hoe houd en bind je een klant nu aan je? Hier zijn verschillende manieren voor. We gaan er nu 7 met jullie delen.

De 7 belangrijke klantenbinders:

  • Geef je klant continu toegang tot informatie over jouw expertise.
  • Ga voor een emotionele connectie en persoonlijke benadering.
  • Communiceer via kanaal wat past bij jouw klant.
  • Laat jouw klant altijd toegevoegde waarde ervaren.
  • Geef jouw klant het vertrouwen dat jij de beste bent.
  • Laat maatschappelijke betrokkenheid zien.
  • Laat de klant meedenken over producten, diensten en service.

Geef je kant continu toegang tot informatie over jouw expertise.

Een klant denkt vaak al na over de aanschaf van een product of dienst voordat hij / zij jou in beeld heeft. Dus een simpele conclusie, zorg ervoor dat je in beeld bent. Zet jouw online wegwijzers uit en zorg dat mensen je weten te vinden.
Ruimt 75% van de mensen start zijn/haar zoektocht namelijk online. Als men iets over je leest of hoort is het eerste wat ze vaak doen op zoek naar google om meer over je te vinden. Zorg dus dat je daar goed te vinden bent.
Online gaan deze mensen voor een algemene indruk. Dit betekent dus ook dat ze goed geïnformeerd zijn voordat ze jou gaan benaderen. De informatie gaat dus veel verder dan alleen je aanbod. Het gaat ook over jouw expertise. Jouw waarden, hoe je zakendoet en hoe men dat terugziet in de reviews. Maar niet alleen dus in het proces voordat mensen klanten bij je worden. Ook blijven deze klanten steeds weer op jouw website en profielen kijken. Zorg dat je altijd relevant blijft en dat klanten toegang krijgen tot de juiste, relevantie informatie.

Ga voor een emotionele connectie en persoonlijke benadering.

Tegenwoordig maak je niet veel verschil meer op product of dienst niveau, maar op de emotionele connectie en de persoonlijke benadering. En dat is top, want daar heb je alle invloed op. Dus onderzoek waarom iemand bij jou wil kopen, en speel daarop in met je marketing. Is één van de redenen om bij jou te kopen dat mensen willen werken aan de zichtbaarheid?! Zorg dan dat je zelf ook zichtbaar bent. Gaat het voor de klant om vrijheid, hou daar dan rekening mee. Vindt je klant humor leuk, deel dan af en toe was leuks op de socials.
Weet je klanten aan je te binden op emotioneel niveau, dan zijn ze loyaal. Zijn minder prijsgevoelig, komen graag terug en bevelen je graag aan.

Communiceer via het kanaal wat past bij jouw klant.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ruim 60% van de Nederlanders ervan uitgaan dat jij als bedrijf altijd bereikbaar bent. De website is voor 58% van de klanten de manier waarop ze contact met je zoeken. Vervolgens komt de mail met 52% en dan telefonisch contact met 47%. De telefoon blijft dus ook populair. Messenger en whatsapp groeien zeker als het gaat om contact zoeken. Onderzoek wat voor jou en jouw klanten werkt en zorg ervoor dat je aansluit bij jouw klant.
Op elk moment toegevoegde waarde ervaren.

Laat jouw klant altijd toegevoegde waarde ervaren.

Wat toegevoegde waarde is en wanneer iemand dit ervaart verschilt van per persoon en bedrijf. Dus weer tijd voor onderzoek. Wat willen jouw klanten? Gaat het bijvoorbeeld om gemak of tijdsbesparing? (de koopmotieven) Zorg altijd dat je jouw klant van toegevoegde waarde biedt. Op alle kanalen, alle momenten.

Geef jouw klant het vertrouwen dat jij de beste bent.

Klanten willen er graag vertrouwen in hebben dat ze met de juiste persoon in zee gaan. Ze lezen daarom graag reviews en aanbevelingen. Wellicht doe jij dat zelf ook?! Vroeger deed je navraag in je eigen kring en kreeg je daar je aanbevelingen van bekenden. Nu vind je het online. Wat je veel ziet is dat mensen een ‘lege’ review achterlaten. Ze geven bijvoorbeeld een aantal sterren, maar vermelden weinig over de inhoud. Door de grote hoeveelheid aan producten en diensten is het belangrijk om een goede, sterke referentie te ontvangen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Een echte sterke referentie tekst gaat over: wat levert het de klant op na de samenwerking? Dus stel deze vraag aan je klant. En als je dan toch voor een ijzersterke referentie gaat, leg het dan vast op video! Klanten sluiten zich graag en eenvoudig aan als ze zich herkennen in andere klanten en dit maak je alleen maar eenvoudiger door ze een video te laten zien.

Laat maatschappelijke betrokkenheid zien.

Het gaat klanten, godzijdank(!) niet alleen om financiële winst, maar ook om maatschappelijke betrokkenheid. Deze tendens zie je en even preken voor eigen parochie. Dat is ook het type ondernemer waar wij mee willen werken. Het gaat steeds meer om de gedeelde waarde. Dus de gemeenschappelijke of maatschappelijke en economische waarde. We willen als consument dat bedrijven een bijdrage leveren aan maatschappelijke doelen, oog hebben voor mens en maatschappij. En dat hebben we.

Laat de klant meedenken over producten, diensten en service.

Klanten hebben een duidelijke mening over de samenwerking met jou en jouw bedrijf en dat delen ze graag. Daar kunnen we alleen maar van leren. Vraag daarom aan jouw klanten of ze tips en ervaringen met jou willen delen over jouw processen, service en diensten. Laat je verrassen door de mooie woorden en adviezen die je krijgt. Verwerk ze in jouw bedrijf en koppel de resultaten en uitkomsten terug aan jouw ‘panel. Op die manier laat je jouw betrokkenheid en de waarde die jij hebt aan de relatie goed zien. Je bindt deze klanten aan je!
Deze 7 klantenbinders omvatten alles om klanten blij te maken, vertrouwen te wekken en ze te laten weten dat ze een geweldige keuze maken als ze met jou gaan samenwerken.
Dus mijn laatste tip. Luister met volle overtuiging naar je klanten. Hier vertel ik in een volgende blog meer over en natuurlijk luisteren we ook heel graag naar jouw tips! 👊

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven