van plannen naar actiemodus blog gelukfabriek

Van plannen naar actiemodus

Waarom het planmatig uitvoeren van je strategie zo ingewikkeld is

 

“Ik krijg mijn bedrijf niet van de grond. Niks lukt en Corona zit ook niet mee.” Met dit beginpunt zat ik laatst tegenover een klant in mijn business boost traject. Het eerste waar ik vaak mee begin is inzoomen om het beginpunt. Waar sta je nu als ondernemer? Wat heb je allemaal gedaan en wat voor plannen heb je uitgezet? 

Bij deze klant kwamen we er al snel achter dat, terwijl ze het gevoel had megadruk te zijn, veel tijd verloren ging aan enorm veel ad hoc klusjes en dingen en dat ze eigenlijk niet vanuit een concreet plan en strategie werkte. Het gevolg: het beroemde schieten met hagel. Zij had het gevoel alsof ze enorm doelgericht bezig was geweest en voelde ook drukte. Maar ze verschuilde zich wel heel erg achter de beperkingen die Covid-19 zou opleggen en was helemaal niet zo actie -en doelgericht bezig is geweest als het voor haar voelde. 

Geloof me, deze klant is hier niet uniek in. Ik bespreek dit vaak met klanten in de Business Boost.
 

Veel ondernemers namelijk zijn (te) lang bezig met het opstellen van een perfecte bedrijfsstrategie. Dit is ook een geweldige fase. Je mag je plannen tot in detail uitwerken en in gedachte zie jij je dromen al werkelijkheid worden. Je ziet voor je hoe jouw leven er binnen 3, 6 en 12 maanden uit gaat zien. Totdat… het tijd wordt om in actie over te gaan.

Opeens levert die mail waar je in gedachte 10 nieuwe klanten mee binnen zou halen, maar één reactie op, of nul… Die post die helemaal jouw missie weerspiegelt krijgt maar 10 likes. Voor je goed en wel bent begonnen begin je te twijfelen aan je plan.
Je kijkt op social media en ziet daar een ondernemer die een hele andere strategie hanteert. Toch aanpassen? Zo werk je jezelf in een vicieuze cirkel waarin je jezelf toestaat steeds opnieuw de stekker eruit te trekken en terug te gaan naar de planfase. Gevolg, je begint met hagel te schieten.

 

We focussen te veel op resultaat in plaats van actie

 

Wanneer we onze plannen aan het uitwerken zijn, lijkt alles fantastisch, maar we focussen ons hierin vaak op dingen die we niet kunnen beïnvloeden.  

Bijvoorbeeld 3 klanten na de eerste mail of 300 inschrijvingen op de nieuwsbrief.. 
Waar we invloed op hebben is de inhoud van de mail en de nieuwsbrief, niet op het aantal mensen dat zich aanmeldt. Maar door de focus hier wel op te leggen laten we ons snel uit het veld slaan. 
Zijn je verwachtingen wel realistisch? 

Wat ik vaak zie is dat er al gestopt wordt met alle pogingen voordat het plan de kans heeft gekregen op te bloeien.  

 

Wat zou er gebeuren als jij 6 maanden lang niet van het plan afwijkt? 

 

Zelden hebben ondernemers het geduld om dat uit te zitten, zeker niet als de eerste resultaten tegen vallen. Maar om echt te testen of een plan werkt heb je tijd nodig.  

Even een stapje terug naar die realistische verwachtingen.


Wat wil jij binnen 6 maanden behaald hebben? Stel dat jij net begint en 0 klanten hebt, dan zou ik een financieel doel stellen waarmee je binnen 6 maanden break-even loopt. Daarmee bedoel ik dat je omzet net zo hoog is als je kosten en daarnaast uiteraard een minimaal salaris waar jij van kan leven. Als je dit bedrag terug rekent naar het aantal klanten heb je een realistisch doel.
 

Stel dat je vervolgens jezelf écht 6 maanden de tijd geeft om dat doel te bereiken. Dan heb je een duidelijk punt waar je heen werkt. Na één kwartaal (dus na 3 maanden) steek jij de peilstok in je plan en kijk je of je op de goede weg zit. Je hebt bijvoorbeeld berekent dat je 10 klanten nodig hebt om net boven het break-even punt te komen, dan wil je na 3 maanden wel rond de 5 klanten zitten. Als het resultaat 0 is of rond de 1 blijft hangen, dán wordt het tijd je plan aan te pakken (dan mag het!) maar lees goed, dit is pas na 3 maanden consequent en 100% je plan volgen 

 

Geef klanten tijd om te wennen

 

Waar jij al maanden bezig bent om je plan uit te werken en in gedachten al bij stap 10 zit krijgen jouw klanten, op het moment dat je de eerste post plaatst, pas voor het eerst te horen waar jij mee bezig bent. Wat voor jou nu heel logisch heeft ook weken dan wel niet maanden geduurd om vorm te krijgen. Gun jezelf en je klanten dus ook wat tijd om die boodschap goed te begrijpen en aan te haken op je plan. 

Onbewust neemt de klant elke keer dat jij wat doet jouw boodschap waar. Dit werkt magisch als jij consequent één boodschap verteld, maar werkt dus verwarrend als jij om de paar weken je strategie en verhaal net even veranderd omdat je bang bent dat je plan niet werkt. Onbewust haken klanten af, ze weten namelijk niet zo goed wat jij precies aan het doen bent.  

Vermijd daarom die paniekvoetbal. Ook als die droom post maar 3 likes oplevert, zet door. Bedenk je ook: wat als ik maar één persoon hiermee kan helpen? Maar die persoon is ook compleet geholpen? Door dat in het begin als doel te stellen, zul je merken 

Het is haalbaar (jij kan met je verhaal en missie écht één persoon helpen)

Help je diegene goed, dan gaat die klant het werk voor je doet en verspreid jouw verhaal. 
 

Kortom: heb vertrouwen in jouw plan en je droom en gun jezelf tijd om anderen mee te nemen in jouw verhaal en aan te haken. Geef jezelf minstens 3 maanden waarin je alle acties uitvoert. Alleen dan heb jij letterlijk alles gedaan om jouw strategie tot een succes te maken. We roepen zo vaak dat iets ‘niet werkt’ maar hebben we echt alle stappen gevolgd…? 

Binnen de Business Boost heb ik samen met de klant uit de inleiding gekeken naar een duidelijke doelstelling, waar zij nu concreet mee aan de slag kan. Soms vanuit flow, soms vanuit de interne drive om iets te willen neerzetten, maar ze is in actie! 

Die concrete eerste stap van focus bepalen en een plan uitwerken is cruciaal in dit proces. Loop jij tegen hetzelfde fenomeen aan en wil je een keer écht scherp hebben waar en hoe je naar jouw doelen toe werkt? Laten we samen aan de slag gaan! 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top