Heb jij naar aanleiding van mijn laatste blog jouw doelgroep bepaald? Niet alleen is het creëren van een haarscherpe, levensechte favoriete klant verstandig voor de branding en positionering van je merk (hier wijd ik in de vorige blog over uit) ook kan die focus veel tijd besparen. Want: hoe bereik je die favoriete doelgroep? Wat moet je inzetten om jouw favoriete potentiële klant ook klant te laten worden?
Als ondernemer kan je behoorlijk snel overweldigd worden door alle online mogelijkheden. Moet je je richten op Facebook, Instagram, Stories, Snapchat of toch e-mailmarketing? Hoe linkt alles aan je website? Moet je bloggen of juist niet? Voor je het weet ben je 50% van je tijd kwijt aan het bijwerken van alle social media kanalen, maar heb je nog geen nieuwe klant bereikt…
Jouw favoriete klant heeft voorkeuren
Zoals ik vorige blog vertelde heb ik zelf lang geworsteld met allerlei business ideeën, soorten van content en andere dingen zonder hierbij een favoriete klant in gedachten te hebben. Een lesje in marketing leert echter hoe belangrijk een doelgroep is. Hieruit is Yentl ontstaan. Inmiddels is Yentl voor mij een uniek, fysiek beeld van mijn doelgroep. Ze heet niet voor niks Yentl. Als ik een blog schrijf of een Instagram bericht samenstel heb ik 1 persoon in mijn hoofd: ik schrijf alles voor Yentl. Hierbij vraag ik me altijd af: ‘Zou Yentl dit interessant vinden? Is dit iets wat ze lastig vind? Hoe gaat dit haar helpen?’
Omdat mijn Yentl letterlijk een levensgroot beeld is die ik kan aankijken, met allerlei quotes, gedachtes, dromen en onzekerheden, check ik bij haar in en word ik altijd herinnerd aan wat Yentl belangrijk vindt.
Daarom is het zo belangrijk om jouw favoriete klant een eigen naam en persoonlijkheid te geven.
In mijn workshop Yentl maken begin ik met allerlei vragen over jouw favoriete klant, alsof hij of zij daadwerkelijk één persoon is.
Merel, Kees, Lidia, Felicia, Katie… voor wie schrijf jij?
Wie is jouw favoriete klant?
Jouw bedrijf is niet voor niks ontstaan. Wat ik vaak tegenkom is dat onderneemsters met een missie zijn begonnen met hun bedrijf. Ze misten iets in de huidige maatschappij of vonden dat dit onderdeel beter kon. Vaak zijn ze zelf tegen dit probleem aangelopen. Geurkaarsen die lekker ruiken, maar zo chemisch zijn dat ze een allergische aanval kregen, een coach die ook hun spirituele kant serieus nam, een betaalbare fotograaf…
Door iets wat ze persoonlijk misten zijn menig bedrijven ontstaan. Dat betekent dat de favoriete klant ook vaak op jezelf lijkt. Dit kan terugvallen op hoe jij een aantal jaren gelede was (voordat je je eigen service de markt in slingerde) of hoe je nog steeds in het leven staat. Als je je favoriete klant uit dat oogpunt ook samenstelt, schroom niet om jouw eigen voorkeuren en gebruiken in haar te beschrijven.
Ben je je bedrijf niet uit eigen gemis begonnen? Dan is er vaak iemand in je naaste omgeving die jij in gedachten hebt gehad toen je begon met ondernemen. Iemand die jouw service of product écht goed kon gebruiken. Je allereerste klant of een klant die je ontzettend veel energie gaf. Het voelt misschien een beetje raar, maar neem ook diegene (je beste vriendin, je eerste klant of letterlijk je leukste klant) in gedachte als je met je favoriete klant aan de gang gaat. Je kan je bedenken wat zij belangrijk vindt in haar leven, de magazines die ze leest, de series en boeken tot de winkels waar ze graag shopt. Hoe echter jouw favoriete klant aanvoelt, hoe beter jij je kan richten.
Jouw favoriete klant zit op social media (of juist niet)
Heb je je favoriete klant naar aanleiding van je eigen gemis of een beste vriendin beschreven, ga dan ook na welke social media kanalen jijzelf of zij voornamelijk gebruikt. Shopt ze veel online? Is ze actief op Instagram of juist op Facebook?
Het kan natuurlijk dat jouw favoriete klant meerdere kanalen gebuikt (e-mail en Facebook) maar het is hierbij belangrijk om één hoofd social media kanaal te nemen. Dit is jouw belangrijkste communicatietool.
Ik zorg altijd dat ten minste 1 social media kanaal on point is, de rest is bonus en laat ik in drukke tijden eerder even gaan als mijn hoofd social media kanaal.
Dit geldt ook voor het soort content dat je maakt. Is jouw doelgroep iemand die veel video’s kijkt? Of het juist heerlijk vindt om wat te lezen?
De voorkeur van je favoriete klant bepaald op welk social media kanaal en met welke content jij online verschijnt.
Cheatsheet voor je doelgroep en social media
Geen idee waar je moet beginnen? Hieronder vind je een marketing cheat sheet om jou op weg te helpen (ook op groot formaat te downloaden)
- Waar richt jij je op? B2B (business to business – richt jij je op de zakelijke markt?) of B2C (Business to consumer – richt jij je op particulieren)
- Wat voor soort bedrijf of particulier is het? Organisatievorm, geslacht, leeftijd etc.
- Wat bied je? Een service of een product? Online of offline?
Dit is echter een globaal overzicht. Per doelgroep (niche) kan dit er heel anders uit zien, maar het geeft je een mooi startpunt om gericht te beginnen met social media.
Op de hoogte blijven van nieuwe blogs en ander nieuws? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.