We roepen het vanaf het begin van ons bedrijf. Maak niet dezelfde fout die wij hebben gemaakt. Verlies jouw ideale klant en zijn of haar klantreis niet uit het oog!
Weet wie jouw ideale klant is. Stel de ideale klant centraal en houd hem of haar centraal bij alles wat je doet. Het is belangrijk om jouw ideale klant echt te kennen en niet alleen te dénken dat je hem/haar kent. (Iets wat we veel te vaak zien gebeuren).
De ideale klant centraal stellen betekent een constante focus op de persoon waar jij het allerliefste mee werkt. Dus één keer een beschrijving maken of jouw ideale klant visueel maken is niet genoeg. Het is belangrijk om te luisteren naar je klant en te blijven luisteren. Waar is jouw klant mee bezig? Wat doet jouw klant? Hoe staat hij/zij in het leven? Etc.
De klantreis
Door de ideale klant goed te leren kennen krijg je ook de mogelijkheid om hem/haar te leren kennen in de klantreis die hij/zij aflegt. Een klant wordt (bijna) nooit in een keer klant bij je. Er gaat een reis aan vooraf. De klantreis.
Door je klant goed te kennen en te onderzoeken in welke fase van de reis de klant zit kan je beter voorspellen welke stappen hij/zij gaat zetten. Daar kun jij al ondernemer weer op in spelen. Je kunt jouw klant dan dus helpen om keuzes te maken. Zowel reactief als proactief.
Een klantreis is de reis die jouw klant aflegt voordat ze klant bij je worden. Het kan op verschillende manieren beginnen. Een klant kan in verschillende fasen instappen. Het kan bijvoorbeeld beginnen in de fase dat iemand nog geen idee heeft dat hij/zij behoefte heeft aan jouw dienst of product. Ze zijn ergens, ze lopen rond, ze scrollen op social media, maar hebben geen idee dat ze baat hebben bij jouw product/dienst. Totdat je ze laat zien wat ze bij jou krijgen. Wat de resultaten zijn en wat de voordelen zijn van zaken doen met/bij jou.
Welk probleem los jij op?
Het kan ook zijn dat jouw klant al een hele duidelijke behoefte heeft om een probleem op te lossen en hij/zij concreet op zoek gaat naar iemand die hem/haar daarbij kan helpen of dat iemand heel duidelijk op zoek is naar jou. Ze hebben al van je gehoord, zien je al vaak voorbij komen en weten dat mensen tevreden over je zijn.
Samengevat: Een klant kan dus op verschillende momenten kennis met jou maken. Oftewel, starten in de klantreis. Weet waar jouw klant instapt en aan welke informatie jouw klant behoefte heeft om daadwerkelijk klant bij jou te worden.
Wil je samen met Marjan eens kijken naar jouw klantreis? Boek dan vandaag jouw plek voor een gratis strategie sessie via: https://gelukfabriek.nl/strategie-sessie/