Meer omzet Gelukfabriek, Marjan van de Bult

Het begin is er.. wat heb ik nu nodig voor meer klanten en meer omzet?!

Het begin is er.. wat heb ik nu nodig voor meer klanten en meer omzet?!

Deze vraag werd mij vorige week tijdens een coachcall gesteld. Om antwoord te krijgen op deze vraag hebben we eerst de huidige situatie in kaart gebracht. Wat is de stand van zaken? Waar sta je nu? Wat heb je de afgelopen periode gedaan om jouw doelen te realiseren? Wat ging goed? Wat zou je anders willen doen? Vanuit daar ga je kijken naar de toekomst en doelen. Waar wil je naar toe werken? En wat is dan de eerst volgende lógische stap in het proces naar meer klanten en meer omzet?

Als ondernemer komt er veel op je af en waar we allemaal naar toe willen is (meer) klanten en/of meer omzet. Dat betekent dat je mag werken aan je bedrijf. Maar hoe doe je dat? En misschien nog wel belangrijker, wat doe je dan? Wat is dan belangrijk? Want er is elke dag zoveel te doen. Als je op social media kijkt heeft iedereen het gouden ei of de gouden formule om jou te helpen succesvol te worden. Hierdoor lijkt het of elk aspect in je bedrijf je nu direct klanten kan opleveren. De FOMO wordt zo flink aangewakkerd. Want wat als je niet alles doet? Wat als je die ene training of masterclass niet volgt? Dan lukt het toch nooit? Als ik al die resultaten van anderen zie, moet dit wel werken!

Het gevolg is dat je je nog meer werk op de hals haalt. Je pakt alles aan, investeert je te pletter, werkt je voor je gevoel helemaal overhoop en als je terugkijkt blijkt het toch niet de gouden formule te zijn, heb je op een dag van alles net niets gedaan en de omzet en klanten blijven uit.

Werken, werken, werken, maar zonder resultaat
Dit is voor veel zzp’ers zo herkenbaar! Het werken, werken, werken, maar zonder duidelijke resultaten. Mijn boodschap in deze situaties: wil niet alles tegelijk doen! Niet én boeken willen lezen en de kennis hiervan implementeren én cao-technische blogs willen schrijven én al je social media kanalen goed op orde willen hebben, maar écht onderdeel voor onderdeel.

Je gaat voor jezelf prioriteiten stellen in de acties die jij uit gaat zetten. Welke acties helpen jou om jouw eigenlijke doelen te realiseren? Wat heeft nu de meeste prioriteit? Waarmee kun jij nu omzet genereren?  Het gaat om het projectmatig bekijken van je doel en vervolgens daar juiste acties op uitwerken. Dat kan een omzetdoelstelling zijn, of bijvoorbeeld wekelijks 20 nieuwe volgers op Instagram. Hoe ga je dat doel bereiken. Welke acties zet je uit? Maak het klein voor jezelf.

Nog een extra tip: 
Vind je het lastig om te prioriteren en de juiste acties te omschrijven. Pak dan eens een groot vel papier per project of doel. Schrijf op post-its al je gedachten, hersenspinsels en mogelijke acties op. Ga vervolgens met de post-its schuiven, totdat je een lijst van acties hebt die goed in volgorde zijn en haal de acties er tussenuit die niet van toegevoegde waarde zijn.

Wil je hulp? 
Mocht je dit lastig vinden of vastlopen?! Voel je dan vrij om hier een gratis Business Boost Sessie te plannen zodat ik met je mee kan kijken.
 

 

Foto: Jan Duker

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven