Ik geef het op. Ik moet zeggen dat mijn vingers wel even boven de muis blijven hangen als de pop-up ‘weet u zeker dat u de funnel wil verwijderen’ oppopt, maar ja, ik weet het echt zeker. In één klik verwijder ik al het werk van de afgelopen tijd, talloze uren waarin ik mezelf in bochten wrong om de juiste tone of voice te vinden, experts hiervoor inhuurde en tóch probeerde die knop net naar links en dan weer rechts te zetten.
Drie jaar lang heb ik vol ingezet op de maifunnel. Als je de marketing mag geloven: de heilige graal van deze eeuw. Je zou met een mailfunnel kosten besparen op advertenties en met die slimme opvolging van mailtjes klant naar klant binnentrekken. Maar afgelopen week las ik een mail uit mijn eigen mailfunnel terug en voelde ik opeens aan alles: dit werkt niet, voor mij werkt het niet!
Het principe van de mailfunnel
Een mailfunnel is niks anders dan een serie e-mails die volledig geautomatiseerd wordt verstuurd vanaf het moment dat iemand zich bijvoorbeeld inschrijft voor een nieuwsbrief of een gratis item aanvraagt via de website. Je schrijft een aantal e-mails die je met tussenposes van dagen, weken of zelfs maanden automatisch laat versturen.
De truc, zo bepleiten alle grote marketing guru’s, is om mensen in de eerste paar e-mails zoveel mogelijk waarde te geven. Naast dat gratis e-book dat je hebt gebruikt, stuur je nog een stuk of 6 e-mails met nog meer gratis tips. Daarna zou het magische moment komen en zijn jouw maillezers zo overtuigd van jouw waarde dat ze massaal jouw product kopen.
Het idee is dat je ze ‘gratis’ steeds weer kan voorzien van marketing boodschappen en je niet steeds die boodschappen via betaalde advertising hoeft in te zetten. Je hebt een warmere band met de mensen op je maillijst dus kan je ze makkelijker jouw product verkopen…
Gemiddeld opent 70% van de mensen die zich inschrijft voor zo’n mailfunnel de eerste mail (je schrijft je immers niet in voor de funnel, maar voor bijvoorbeeld dat e-book en die staat natuurlijk in de eerste mail). Daarna zakt het openingspercentage al snel naar 40% en door de funnel heen zakt deze naar gemiddeld 30%.
Wat men hier niet bij vermeld is het conversiepercentage. Hoeveel van al die mensen die zich inschrijven voor jouw funnel kopen uiteindelijk jouw product? Want daar begint het pas interessant te worden… Veel cijfers kan ik hier niet over vinden, maar ik lees ergens dat het tussen de 3 – 4% zit, dus als je 100 mensen in je maillijst hebt staan wordt 3 – 4 % klant. Bij mij is dat percentage na al dat sleutelen en tweaken helaas < 1%….
Een self-fulfilling prophecy?
Ligt het dan aan mij?
Want ik moet je wat opbiechten… ik loop er keer op een tegenaan dat ik niet geloof in geautomatiseerde mails. Ik lees ze van anderen ook niet. Ik irriteer me aan de ‘slimme marketingtrucjes’ en prik zo door opstapeling van best practices in mails heen. Ik weet dat er gewoon %FIRSTNAME% staat en dat diegene echt niet mij in gedachte had toen ze haar mailfunnel opzette. Sterker nog, deze mail die vandaag in mijn postvak is beland is waarschijnlijk al weken dan niet maanden eerder geschreven.
Ik moet om mezelf lachen als ik mijn eigen mail uit de mailfunnel teruglees. Hier stel ik een vraag om jou het gevoel te geven dat je wordt betrokken, daar benoem ik jouw pijn en spot on, volgens het boekje volgt mijn aanbod special voor jou. Herkenbaar?
Ik zie dit in mijn eigen mails, maar ook bij alle andere e-mails die ik naar aanleiding van het aanvragen van een e-book ontvang. Het automatiseren van de salesmails werkt voor mij niet. En ik merk ook voor mijn klanten niet.
Je sales verhogen door e-mail
Na 3 jaar alle tips en tricks volgen en volgens de boekjes de perfecte mailfunnel te hebben gebouwd door ik het experiment aan. Mijn funnel is eruit… Ik deel alleen nog maar waarde via de mail wanneer ik daar zin in heb en als jij dus binnenkort een mail van mij ontvangt is dat omdat ik op dat moment écht met mijn gedachten bij jou was en wilde weten hoe het met je ging. Natuurlijk doe ik dit alsnog vanuit een mailsysteem, maar ik schrijf alleen wanneer ik daar klaar voor ben en uiteraard kan je af en toe ook een persoonlijke e-mail alleen aan jou verwachten. Al kan ik niet iedereen op de maillijst die ik de afgelopen jaren heb opgebouwd een mail sturen… Er zijn grenzen aan dit experiment.
Ik hou er nog steeds van om systemen in te zetten en zo mijn ondernemerschap makkelijker te maken om genoeg vrije tijd over te houden zodat ik me kan concentreren op de Business Boost trajecten en andere gave dingen die ik doe! Maar boven die systemen staat altijd het geloof dat ik waarde wil geven en dat mijn content, communicatie en marketing iets moet toevoegen voor jou.
Tijd om dit experiment aan te gaan. Volgende maand: werkt het wel of niet…
Misschien leuk om te weten. Hoe test ik nou of het mailen zonder vooropgezette mailfunnel voor mij beter werkt? Mijn openingsrate van de mailtjes die ik stuur zit nu op 29,35% – die wil ik uiteraard omhoog hebben. De keren dat ik vanuit een mailfunnel bericht een persoonlijk berichtje terug heb gekregen zijn op 1 hand te tellen, dus spreek ik mijn klanten nou zo treffend aan via een spontaan getypt mailtje dat één van mijn ontvangers op ‘reply’ drukt – dan ben ik al een enorme stap vooruit en haal ik er nu wel sales mee binnen? I keep you posted
P.s. Uit nieuwsgierigheid, misschien zit jij dit als mailfunnel-guru met verbazing te lezen… dan hoor ik graag of het wel voor jou werkt en wat je anders doen dan al die regeltjes die je overal leest… wat is de missende link in mijn mailfunnel?