gelukfabriek komkommertijd, business

Komkommertijd in je business – zo maak je het meeste van de zomer én je bedrijf

Ik ken veel ondernemers die zeggen dat de zomerperiode een slechte tijd is voor hun bedrijf. Komkommertijd = geen business. Nu kan het natuurlijk zijn dat je in een sector zit waarin het echt stil ligt, maar het kan ook zijn dat je niet alles in het werk zet om het wel door te laten lopen. Er is hierin niet echt een goed of fout, je mag natuurlijk helemaal zelf weten hoe je je zomer indeelt. In dit artikel wil ik je vertellen wat ik ga doen om de zomertijd maximaal te benutten, druk of niet. Ik denk dat je er best wat aan kunt hebben, namelijk!

 

Ondanks dat de zomer een hele drukke periode is voor mij, vind ik het fijn om een extra week vrij te plannen om aan mijn bedrijf te werken. Die week gebruik ik als tussentijdse check op mijn jaardoel: hoe ver ben ik? Tegelijkertijd geeft zo’n week ruimte om me voor te bereiden op de tweede helft van het jaar. Daarbij horen misschien wel nieuwe doelen en strategieën, of andere plannen. 

 

In de zomer werken AAN je bedrijf

Het is voor mij belangrijk om regelmatig in te checken bij mijn doelen en te werken aan mijn bedrijf. Vorige week deelde ik een blog over doelen bepalen en behalen. In dat artikel deel ik ook een gratis worksheet waarmee je aan de slag kunt om zelf je doelen te bepalen en hier 90 dagen aan te werken. Met deze worksheet ga ik in de zomer zelf ook aan de slag. 

Ik kijk in de zomer terug op het afgelopen half jaar en vooruit naar het komende half jaar. Het is een bewuste week waarin ik nadenk over mijn bedrijf en: 

  • Wat er de afgelopen tijd allemaal is gebeurd 
  • Hoe ik wil dat de komende periode eruit komt te zien
  • Hoe ik ga dat inrichten

Dit schrijf ik allemaal op. Ik laat het even lekker sudderen en werk het dan uit. Zet alvast plannen in de agenda, maak afspraken (met mezelf en met anderen). Zo zie ik ook meteen voor me hoe de komende tijd eruit komt te zien. 

 

Komkommertijd is geen excuus

De zomer is voor mij echt geen komkommertijd – ik weiger het zo te noemen! Of je business nu harder, minder hard of hetzelfde doordraait: je hebt in alle gevallen een keuze. Vraag jezelf eens af hoe je deze periode door wilt brengen. 

 

Lukt het om een weekje de tijd te nemen om je terug te trekken en over je bedrijf te brainstormen? En als dat niet lukt: wat heb je dan nodig om er wel over na te kunnen denken? Regel het! Gun jezelf echt even de tijd om uit te zoomen, zodat je na de zomer weer op volle kracht vooruit kunt. Ik beloof je: het is de moeite waard. 


Ga jij deze zomer benutten om aan je bedrijf te werken? Vertel me je plannen in de comments!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.