focus houden gelukfabriek

Focus houden zonder in te leveren op omzet: hoe doe je dat?

Focus houden is en blijft voor veel ondernemers een valkuil. Je wil van alles doen, hebt allerlei ideeën en wilde plannen. Je hebt ook ongetwijfeld veel mogelijkheden qua producten en diensten die je kunt aanbieden. Maar hoe zorg je er nou voor dat het logisch en overzichtelijk blijft, zowel voor jezelf als voor je klanten? Hoe zorg je ervoor dat je elk product en dienst ook kunt verkopen, zodat je niet inlevert op je omzet? In dit artikel vertel ik je hoe ik hierover denk. Spoiler alert: het heeft te maken met focus houden – maar niet per se met kiezen 😉 

Als je zo’n ondernemer bent die veel ideeën heeft, zul je het namelijk lastig vinden om te kiezen wat je nu werkelijk aanbiedt. En dat hoeft volgens mij ook niet, als je er maar een logische opbouw in weet aan te brengen. Wellicht heb je al gekeken naar de upsell piramide, zo niet zou ik dat zeker nog even doen. 

Hoe houd je wat je doet en verkoopt logisch voor jezelf en voor je klanten?

Je zult namelijk ook herkennen dat je, als je veel verschillende mogelijkheden om met je samen te werken aanbiedt, snel het overzicht kwijt bent. Als je dan ook nog eens lukraak door elkaar gaat roepen (op social media bijvoorbeeld) wat er te koop is bij je, raken ook je klanten de kluts kwijt. Niet handig, want daarmee verkoop je niks. Zonde van al die ideeën en mogelijkheden!

Volgens mij lukt het je heel goed om alles aan de man te brengen, als je je richt op één duidelijke pijler in je bedrijf. Dat betekent niet dat je de rest moet laten vallen, maar dat je het op een andere manier aanbiedt. Zeker als het niet je wens is om 40-50-60 uur in de week te werken, kan dit je enorm helpen. 

Focus houden zonder omzet te verliezen

Focus breng je aan door te besluiten dat je je volledig richt op een bepaalde pijler van je business. De andere diensten en producten die je aanbiedt kunnen dan nog steeds bestaan, maar komen voort uit de marketing van die ene pijler. Bijkomende bonus: als je hier een logische volgorde in aan weet te brengen, hoef je niet constant op zoek naar nieuwe klanten. Je zult namelijk merken dat mensen langer klant blijven, en je dus niet inlevert om omzet.

Het is dus slim om te bedenken wat jouw belangrijkste pijler is. Bedenk daarnaast hoe je ervoor kunt zorgen dat alle andere diensten en producten die je aanbiedt, deze pijler ondersteunen in plaats van ermee concurreren. Kun je daar een logisch verhaal van maken? Dan heb je focus – zonder echt te hoeven kiezen. Win win! 

Heb jij al een duidelijke pijler in je bedrijf? Ik ben benieuwd! En nog een spoiler-alert, in mijn volgende blog deel ik meer over focus en het stellen van doelen. 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven