Verdienmodel voor diensten en producten: heb jij al een upsell piramide?

Verdienmodel voor diensten en producten: heb jij al een upsell piramide?

Als ondernemer bied je producten of diensten. Daarmee genereer je omzet. Ik vind dit een van de leukste en belangrijkste onderwerpen die er is. Want hoe ziet jouw verdienmodel eruit? Hoe verdien jij het salaris dat je wilt voor het leven dat jij wilt leven? In dit artikel deel ik een methode die zowel voor mij als voor mijn klanten altijd heel goed werkt: de upsell pyramide. Ik vertel je wat het inhoudt en hoe je er zelf eentje kunt maken!

Het komt in mijn trainingen altijd even voorbij: hoe zit jouw aanbod en daarbij behorende verdienmodel in elkaar? Hoezeer ik ook geloof in geven, geloof ik namelijk ook dat je niet moet “overgeven”. Het is, zeker in de dienstverlenende sector, belangrijk dat je gefaseerd en gedoseerd aanbiedt hoe je jouw klanten kunt helpen. Dit wil je doen, omdat je zo mensen kennis kunt laten maken en vertrouwen kunt geven in jou en je diensten of producten. 

De upsell piramide als verdienmodel

Het idee van de upsell piramide is dan ook dat je stapsgewijs meer aanbiedt voor hogere tarieven. Je begint onderaan de piramide met (veelal gratis) producten of diensten, zoals blogs, webinars of weggevers. Hiermee kunnen mensen die interesse hebben in jou en wat je aanbiedt, alvast een beetje aan je snuffelen. 

Hierna kun je een aanbod doen waar je al wel geld voor vraagt, maar nog niet veel. Dit is een middle-end aanbod. Denk daarbij aan workshops of trainingen die vaak in groepsverband plaatsvinden. 

Aan de top van de piramide staat je high-end dienst of product. Vaak gaat dit om een een-op-een dienst, zoals een business coaching traject. Je klant krijgt voor een hoger tarief jouw onverdeelde tijd, aandacht, kennis, netwerk – wat je ook maar wilt aanbieden. 

Niet afhankelijk van één dienst of product

Door je aanbod in fases te doen, geef je jouw klanten de tijd om je diensten eigen te maken. Ook leren ze jou steeds beter kennen. Ze weten wie je bent, waar je voor staat, welke waarde je levert. Ook niet onbelangrijk: ze kunnen wennen aan het resultaat dat ze behalen door met jou te werken. Als je door een gratis dienst of middle-end product al resultaat behaalt, is de kans groot dat ze je voor een high-end dienst ook zullen inhuren als de tijd daar rijp voor is. Ik zie het zo: je gaat van Tinder naar trouwen! Door steeds meer waarde te geven, halen je klanten het maximale uit de samenwerking met jou. 

Tegelijkertijd is het natuurlijk belangrijk dat jij producten en diensten ontwikkelt die bij jouw business en leven passen. Door een upsell piramide te verwerken in je business, ben je niet afhankelijk van één dienst of product voor je al je omzet. Da’s handig! Zo kun je toewerken naar het salaris dat je wilt verdienen, om het leven te kunnen leven zoals jij wilt. 

Ik ben benieuwd: heb jij al een upsell piramide voor jouw aanbod? Leuk als je het met me wilt delen in de comments!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.