gelukfabriek, klantrelatie

Van Tinder naar trouwen, maar dan voor een klantrelatie

Van de eerste voorzichtige kennismaking tot een langdurige samenwerking: je kunt de relatie met je klant best vergelijken met die met een geliefde. In dit artikel leg ik je uit hoe je van Tinder naar trouwen gaat, maar dan voor een klantrelatie.

Je gaat niet na de eerste swipe samenwonen, toch? Ook een langdurige samenwerking, zeker als daar hoge tarieven tegenover staan, heeft wat meer “dates” nodig. Zo bouw je een gezonde relatie met je klant op:

Van Tinder naar trouwen

  1. Kennismaken: je trekt de aandacht van je potentiële nieuwe liefde klant. Die ziet een leuke kop voorbij komen op social media, leest een blog of jullie ontmoeten elkaar op een evenement.
  2. Onderzoeken: de klant gaat op zoek naar meer informatie. Ze nemen een kijkje op je andere social media kanalen, pluizen misschien je website uit. Ze willen weten of jij consistent, eerlijk en oprecht bent voordat ze met je “op date gaan”.
  3. Date fase: het eerste contact wordt gelegd, nu kunnen jullie onderzoeken of je elkaar echt leuk vindt. Een laagdrempelig aanbod is hier ideaal voor: jij kunt laten zien wat je in huis hebt, de klant kan meteen toetsen of jouw aanpak goed voelt.
  4. Verkeringsfase: dit is de fase waarbij je kleine bedragen aan elkaar gaat uitgeven. Met een date ga je een keer wat drinken, bij een ondernemer ga je misschien een keer een workshop volgen. Je leert elkaar steeds beter kennen en gaat elkaar steeds leuker vinden.
  5. Verlovingsfase: nu weten jullie allebei – dit zit goed. Met deze persoon wil ik verder. Jullie weten allebei dat je veel van elkaar kunt leren en dat een langdurige samenwerking voor jullie allebei iets moois kan opleveren. Hier kunnen grotere bedragen aan uitgegeven worden.
  6. Trouwen: het is feest, want jullie gaan een langdurig een-op-een traject aan. Je klant betaalt veel meer geld, jij steekt er meer tijd, kennis en energie in.

De kroon op de klantrelatie: ambassadeurschap

Na het trouwen zijn jullie echt fan van elkaar. Jullie zijn beiden trots op de samenwerking! Het is nog mooier als je klant een ambassadeur voor je wordt.

De relatie wordt dan bezegeld met een goede aanbeveling of mond-tot-mond reclame. Je klant vertelt trots over het resultaat dat ze met jouw hulp hebben behaald, waardoor andere mensen, met eenzelfde soort vraag, ook een relatie met je willen opbouwen. Klantrelaties zijn niet per se monogaam en voor het leven 😉

Klantrelaties moet je ook onderhouden

Het is wel leuk als je goed contact onderhoudt, ook als de relatie “voorbij” is. Je wilt natuurlijk dat ze enthousiast blijven terugkijken op jullie samenwerking en ambassadeur blijven. Af en toe een berichtje sturen of reageren op een social media posts kan geen kwaad!

Hoe bouw jij de relatie met jouw klanten op? Vertel me er alles over in de comments!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven