taal-van-je-ideale-klant-spreken

De taal van je ideale klant spreken: waarom is dat zo belangrijk en hoe doe je het?

Als je weet wie je ideale klant is, wil je die persoon natuurlijk kunnen bereiken. En dat niet alleen; je wilt bij ze opvallen, hun aandacht vasthouden, zorgen dat ze voor je kiezen. Hoe doe je dat? Makkelijker gezegd dan gedaan (maar ik ga je helpen!): zorg dat je “de taal van je klant spreekt”. Wat ik daarmee bedoel en hoe je erachter komt wat die taal is, vertel ik je in dit artikel. 

Het “spreken van de juiste taal” is super belangrijk als je wilt opvallen bij jouw ideale doelgroep. Stel je eens voor dat dit jouw doelgroep is: hoogopgeleide vrouwen met een eigen bedrijf en honderden werknemers. Als je die aanspreekt alsof het kleuters zijn die hun veters nog niet eens kunnen strikken, gaan ze echt niets bij je kopen – hoe goed je aanbod ook is. 

De taal van je klant spreken 

Door te onderzoeken wie je ideale klant is, kom je er ook achter hoe deze persoon communiceert. Door goed op te letten en aantekeningen te maken als je iemand uit jouw doelgroep spreekt, kun je de letterlijke taal “vangen”. 

 

Deze taal wil je dan laten terugkomen in al je uitingen: op social media, in mails, op je website. Of je nu filmpjes maakt, teksten schrijft of dat laat doen – door de letterlijke woorden, zinnen en uitingen van je klanten te gebruiken, voelen zij zich sneller aangesproken. Je laat hiermee zien dat je ze hoort en begrijpt, en dat jouw dienst of product echt aansluit bij hun problemen of verlangens. 

Ga in gesprek met je (potentiële) ideale klant

Om de taal van je klant te kunnen spreken, moet je natuurlijk eerst weten wie je ideale klant is. Maak tot in de details inzichtelijk wie deze persoon is: geef ze een naam, leeftijd, hobby’s, thuissituatie, dromen en angsten. Hoe beter je weet wie jouw ideale klant is, hoe makkelijker het wordt om “de juiste taal” te vinden. 

Nu kun je al die kenmerken natuurlijk op de gok invullen, maar je kunt het ook makkelijker maken voor jezelf: ga in gesprek! Zoek die mensen op waarvan jij denkt “dat zou weleens mijn ideale klant kunnen zijn”. Vraag ze het hemd van het lijf en maak aantekeningen. Dat laatste is belangrijk: door letterlijk op te schrijven wat ze zeggen, kun je je ideale klant straks met “in hun eigen taal” aanspreken.  

Het Gouden Document: deze wil je altijd bij de hand hebben

Ik heb een Gouden Document gemaakt waarin je in 3 kolommen precies kunt opschrijven waar jouw klant tegenaan loopt, van droomt en hoe je je aanbod daarop finetunet. Dit document is bedoeld als werkdocument: je kunt het er ook bij pakken wanneer je in gesprek gaat met je klanten en er de letterlijke taal in opschrijven. Zo heb je altijd iets om op terug te vallen wanneer je twijfelt aan de taal of inspiratie nodig hebt voor nieuwe diensten, uitingen of oplossingen! 

 

Je kunt het document hier downloaden. 

 

Weet jij al welke taal jouw ideale klant spreekt? Of ga je er nu mee aan de slag? Deel het met me in de comments! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.