Bepaal jouw ideale klant

Bepaal jouw ideale klant- mini yentlJa, ik begin er wéér over: je ideale klant. Ik krijg namelijk nog heel vaak mailtjes en vragen van mensen die zeggen dat ze wel weten op wie ze zich richten, maar dat die klanten toch nog niets bij ze kopen. Ze reageren niet op mails, liken je berichten niet op social, downloaden je gratis weggevers niet… Kortom: je bereikt ze nog niet optimaal.

 

Als ik dan doorvraag blijkt dat de bedrijfsvoering helemaal niet op een specifieke doelgroep is gericht. Veel ondernemers hebben wel een vaag beeld van hun doelgroep, maar om je ideale klant te bereiken moet je écht specifiek durven zijn. Anders schiet je met hagel!

Leer je ideale klant nog beter kennen

Geef je ideale klant een naam. Is het een man, een vrouw, een familie? (Als het een familie is: wie is dan degene die het geld uitgeeft?) Waar woont je ideale klant? Hoeveel budget heeft hij/zij te besteden? Dit zijn de basisvragen die je wilt stellen wanneer je je doelgroep specificeert. Maar daarna wil je nog een stapje verder gaan. Namelijk: waar zit hij/zij mee? Wat doet er “pijn”? Met wat voor probleem zit deze persoon? Waarom is dat probleem nog niet opgelost – kost het teveel geld, is er geen goede oplossing of is het te moeilijk om bij de oplossing te komen?

Pijn = probleem – oplossing

Wanneer je deze vragen kunt beantwoorden én je kunt jouw dienst of product aanprijzen als dé oplossing voor het probleem is, zit je in de sweet spot. Dáár kun je écht verschil maken. En het helpt je ook om:

  • Helder te communiceren: als je weet voor wie je content maakt, ga je misschien wel andere taal gebruiken of een ander soort beelden plaatsen. Misschien wel hele andere kanalen gebruiken! Meer achter de schermen laten zien of juist niet? Meer direct op de pijn of juist met een omweg? Het kan allemaal, maar het is wel handig als je weet waar jouw ideale klant zich bevindt en hoe je hem/haar het beste kunt aanspreken.
  • Processen te optimaliseren: is het te ingewikkeld om bij jouw producten te komen, kost het teveel tijd of is het simpelweg “gedoe”? Verplaats je in je ideale klant en loop dan je salesfunnel nog eens door. Wedden dat je iets kunt veranderen?
  • Specifieke(re) producten/diensten aan te bieden: als je weet wat het probleem van je ideale klant is en je kunt jouw diensten of producten hier naadloos op laten aansluiten… Wow!
  • Te weten wat het waard is: weet je hoeveel jouw ideale klant ervoor over heeft om zijn/haar probleem op te (laten) lossen? Dat is je tarief!

Wie is jouw Yentl?

Ken je Yentl al? Zij is mijn ideale klant. Ik sleep haar inmiddels vaker mee dan goed voor haar is – daarom heb ik mini-versies laten maken! – maar dat doe ik omdat het echt een goed voorbeeld is van hoe je jouw ideale klant zichtbaar maakt. Yentl werkt inmiddels als het ware voor me: elke keer dat ik haar zie weet ik waar ik het allemaal voor doe. In één oogopslag word ik herinnerd aan wie ze is, waar ze mee zit, waar ze behoefte aan heeft. Duidelijker kan bijna niet.Daarom wil ik je adviseren om jouw Yentl ook te bouwen. Laat me je er eventueel bij helpen als het niet lukt! Zorg ervoor dat je op de een of andere manier helder hebt voor wie jij “het” doet. Hoe specifieker, hoe beter. Want hoe beter je jouw ideale klant kent en voor je ziet, hoe beter je hem/haar kunt helpen bij het oplossen van zijn/haar probleem.

30 september organiseer ik weer een workshop over het bepalen van jouw ideale klant! Je krijgt dan jouw eigen MINI YENTL! Aanmelden kan via deze link:

Workshop MINI YENTL maken

Marjan van de bult Liefs Marjan

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven