Doelgroep, ideale klant, gelukfabriek

Wie is mijn ideale klant? Zo kwam ik erachter (en kun jij het ook uitzoeken)

Als je start met ondernemen, komt de vraag “wie is mijn ideale klant” vroeg of laat voorbij. Er wordt vaak gezegd dat je pas verder kunt bouwen aan je bedrijf als je jouw niche duidelijk hebt: de specifieke doelgroep die je bedient met jouw diensten of producten. Het bepalen van je doelgroep is niet makkelijk, maar wel een super belangrijke stap in het ondernemerschap. Hoe ik erachter kwam wie mijn ideale klant is – en waarom ik nu graag andere ondernemers help om deze stap te zetten – vertel ik je in dit artikel! 

Toen ik startte met ondernemerschap was het mijn missie om elk jaar 10000 mensen te inspireren om te gaan voor hun geluk. Dat is niet gelukt. Niet omdat de missie te groot was of ik daar niet de juiste plannen voor had liggen: het liep stuk op die “mensen”. 

Wie zijn die mensen die je wilt bereiken?

Ik had geen idee wie die mensen waren. Waar ze tegenaan lopen, wat ze graag willen, hoe ik ze kon bereiken – ik had het niet voldoende onderzocht. Daardoor behaalde ik mijn doelstellingen niet en was het hard werken om de bedrijfsgroei, die ik voor ogen had, te realiseren. Als mensen niet duidelijk weten waarom ze bij jou moeten zijn, gaat je business niet lopen.

Toen ik inzag dat ik mijn doelgroep helemaal niet kende, ben ik me erin gaan verdiepen. Ik ben gaan onderzoeken wie ik nu werkelijk wilde bereiken, en waarom. Hoe ik dat wat ik te bieden had kon laten aansluiten bij die wensen en problemen van de klant. Pas toen ik wist waar zij mee zaten en welke resultaten ze wilden behalen, kon ik mijn waardepropositie, marketing, diensten en verdienmodellen finetunen. 

Deze 3 soorten vragen wil je stellen aan jouw ideale klant

De vragen die ik stelde aan mijn potentieel ideale klanten, heb ik opgedeeld in drie categorieën: 

  1. De durf-te-kiezen-vragen: dit zijn de demografische gegevens. Leeftijd, woonplaats, werkgeschiedenis, gezinssituatie, etc. 
  2. De hoofdpijn-vragen: waar ligt de klant wakker van? Welke problemen ervaren ze?
  3. De droom-vragen: wat zou de perfecte oplossing zijn waar de klant op dit moment alles voor zou geven? Waarmee maak ik hun leven beter, leuker, makkelijker?

Als je de antwoorden op deze vragen naadloos kunt laten aansluiten bij jouw talenten, kun je oplossingen in de markt zetten waar deze klanten écht iets aan hebben. Dan ga je groeien en verkopen. 

 

Vragen, vragen, vragen

Om achter het antwoord op de vragen te komen, kun je het checken bij mensen waarvan je denkt “dat zou wel eens mijn ideale klant kunnen zijn”. Je kunt ook casussen uit het verleden terughalen en uitzoeken wat daar goed of juist niet goed ging. Wat maakte dat het een succes werd? Waar liep je op stuk? 

Het antwoord op al deze vragen vat je samen in een ideale klant. Voor mij is dit Yentl: ik heb haar levensgroot, met al haar dromen, wensen, problemen en verlangens in mijn kantoor staan. Elke keer dat ik naar haar kijk, stel ik weer scherp op wie ik wil helpen. Ze inspireert me ook nog eens om content te maken: omdat ik weet waar ze tegenaan loopt, kan ik daarop inspelen met mijn blogs, mails en berichten op socials. Omdat ik weet welke “taal” ze spreekt, kan ik ervoor zorgen dat die berichten ook op de juiste manier bij haar binnenkomen. Kortom: ik weet nu (bijna) alles van mijn ideale klant, waardoor mijn doelstellingen ineens wel realistisch en haalbaar zijn! 

 

Ben je benieuwd welke vragen ik nog meer stel aan mijn ideale klanten? Download dan hier het Gouden Document. Daar kun je de antwoorden van jouw ideale klanten in opschrijven, zodat je het er altijd bij kunt pakken. 

 

Heb jij al helemaal helder wie jouw ideale klant is, waar die mee zit en van droomt? Deel het met ons in de comments! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.