Terug naar waar mijn ideale klant heen wil: 3 tips om de ideale klant te bereiken
Ik blog en praat vaak over het bereiken van jouw ideale klant: jouw Yentl. Toch is het de nummer één vraag die ik gesteld krijg: Hoe bereik ik mijn ideale klant? Met het opzetten van mijn nieuwe programma was het ook voor mij weer tijd om in mijn eigen spiegel te kijken. Ik heb een stap teruggedaan om te bepalen wat mijn ideale klant echt wil en heb daarbij mijn eigen blogs en proces nog eens doorgelopen. Dit zijn de 3 tips die mij opnieuw dichter bij mijn ideale klant brachten:
Blijf in gesprek met je doelgroep
Voor veel ondernemers is het in de eerste instantie al super eng en moeilijk om één (ja, echt maar 1) doelgroep te kiezen. De knoop doorhakken en bepalen wie jij wil aanspreken is echter ontzettend belangrijk. Heb je jouw niche namelijk bepaald, dan kan je je complete marketing en communicatie effectief gaan inrichten. Ik schreef hierover in de blog ‘de taal van je ideale klant spreken.’
Maar waar ik achter kwam toen ik eindelijk zelf de knoop door durfde te hakken en me op één doelgroep ging richten is hoeveel aannames ik had over mijn ideale klant. Even een voorbeeldje om dit te illustreren:
Uit de praktijk
Neem de doelgroep millenials eens in gedachten. En als ik dit nu tegen je zeg komen er waarschijnlijk al allerlei ideeën in je op over wat de millenal drijft. Schrijf er nu eens 5 op.
En nu de reality check: had je een vrouw of een man in gedachte? Hoog of laag opgeleid? Hield ze wel of niet van de natuur? Allemaal aspecten die we niet met 100% zekerheid kunnen zeggen tot we die millenial echt hebben gesproken.
Heb jij iemand in je omgeving die wel heel dicht tegen jouw ideale klant aan zit? Kom in verbinding met diegene en begin jouw aannames te testen. Ik heb gemerkt dat het heel belangrijk is om vragen te blijven stellen en nooit zomaar wat aan te nemen.
Ik gebruik hier zelf 3 soorten vragen voor en ook in deze fase van de inrichting van mijn nieuwe programma grijp ik terug op onderstaande vragen:
- De durf-te-kiezen-vragen: dit zijn de demografische gegevens. Leeftijd, woonplaats, werkgeschiedenis, gezinssituatie, etc.
- De hoofdpijn-vragen: waar ligt de klant wakker van? Welke problemen ervaren ze?
- De droom-vragen: wat zou de perfecte oplossing zijn waar de klant op dit moment alles voor zou geven? Waarmee maak ik hun leven beter, leuker, makkelijker?
Als je de antwoorden op deze vragen naadloos kunt laten aansluiten bij jouw talenten, kun je oplossingen in de markt zetten waar deze klanten écht iets aan hebben. Dan ga je groeien en verkopen. Dat betekent soms ook dat je jouw ideeën en plannen moet aanpassen aan de behoefte van degene die jij zo graag wil helpen …
Weet wat de onderliggende motieven zijn van je klant
De behoeftes van jouw ideale klant, oftewel: de onderliggende motieven van je klant. Wij mensen kopen nooit zomaar wat. Zelfs met die coffee-to-go die we tijdens onze ommetjes de laatste tijd bijna klakkeloos hebben gekocht vervullen we een behoefte bij onszelf.
Als je echt goed naar je klant hebt geluisterd en de juiste vragen hebt gesteld, dan weet je welke pijn of welk probleem jij kan oplossen voor je klant. Onder deze pijn of probleem ligt altijd een basisbehoefte die jij kan vervullen. Om te doorgronden welke basisbehoefte jij probeert te vervullen, kun je kijken naar de piramide van Maslow. Maslow ging ervan uit dat er een aantal behoeftes zijn die voor elk mens hetzelfde zijn. Van fysieke behoeftes tot de behoefte tot zelfactualisatie – de beste versie van jezelf zijn. En je begrijpt, als een klant financiële problemen heeft en niet weet hoe zij vanavond eten op tafel kan zetten, dat zelfontwikkeling het laatste is waar ze aan denkt.
Weet je wat je klant écht komt vervullen, dan kan je daar in je communicatie op inspringen.
Neem het voorbeeld van die coffee-to-go die we met zijn allen hebben gekocht. Daar ligt voor de meeste niet de behoefte aan eten en drinken, maar een stukje zelfverwezenlijking en de ‘pijn’ van het niet helemaal vrij zijn in de afgelopen tijd.
Als je door deze lens naar jouw coffee-to-go kijkt, dan kan je je communicatie heel anders insteken. Bijvoorbeeld door in te springen op het momentje van samen zijn. Genieten van het stukje vrijheid dat we nog wel hadden en de connectie met vrienden. Dat allemaal door die ene coffee-to-go…
‘Ja ik wil’ – trouwen met je klant
Je weet nu wat jouw klant zoekt. Je hebt ook boven tafel welke behoefte jij kan vervullen. Waarom staan jouw ideale klanten dan nog niet massaal in de rij en schrijven ze zich meteen op voor je programma? Ik gebruik hier zelf de vergelijking van tinder naar trouwen voor. Als je een match hebt met een leuke vent op tinder met geweldige foto’s en een profiel die zo in jouw straatje past (en waar je ook nog eens mee thuis kan komen), dan vraag je toch ook niet meteen of hij met je wil trouwen?
Hoe enthousiast een klant ook over jouw product is en de potentie die dit haar biedt, jij moet nog steeds bewijzen dat dit écht de waarde biedt die je belooft. Jullie relatie moet zogezegd ook de eerste ruzie overleven voor jullie beiden weten of je echt met elkaar verder wil. In de relatie klant–ondernemer valt en staat dit met jouw vaardigheid om over verschillende dingen te communiceren, vertrouwen te winnen en de klant de tijd te geven om jou en je bedrijf echt te leren kennen.
Welke stappen hierbij komen kijken beschreef ik in deze blog over klantrelatie opbouwen. Een volgende keer als jouw potentiële, ideale klant naar rechts swiped, geef haar dan de tijd om je te leren kennen en bewijs aan jouw klant dat jij echt die trouwerij waard bent 😊
Wil je meer ondersteuning bij het vinden van jouw ideale klant?
Ga aan de slag met mijn online training: bepaal jouw ideale klant. Je bouwt hierin een ijzersterke strategie om jouw ideale klant te bepalen: Met wie werk je het liefst samen. Wat kun je doen om deze klanten te bereiken en hoe bereik je je doelstellingen om een winstgevend bedrijf te realiseren.
Start meteen met de online training.