Begin dit jaar schreef ik al een blog over jouw doelen voor 2020 op papier te zetten. Toch kom ik nog steeds verschillende ondernemers tegen die hun doelen voor de tweede helft van dit jaar nog niet helder hebben. Hoe kan ik mijn doelen bepalen en behalen is de vraag die ik heel vaak hoor.
Persoonlijk zorg ik ervoor dat ik elke maand, week Γ©n dag tijd vrij plan om mijn doelen niet alleen helder te krijgen, maar ook regelmatig kan evalueren en zo nodig bij kan sturen. Dit is ontzettend belangrijk en zorgt ervoor dat je altijd weet wat er moet gebeuren en de rest 2020 niet als een verrassing op je af komt.
Hoe bepaal ik doelen voor mijn bedrijf: Het 90 dagen plan
In december stellen we bepalen we doelen die we in één compleet jaar willen behalen. Nu zijn we halverwege het jaar en kan het ineens confronterend zijn als je lang niet op weg bent om je doelen te halen of blijkt dat je nog steeds geen tijd hebt gehad om je doelen te behalen. Waar begin je? En maakt het uit als je deze week even niet achter je doel aan gaat?
Om dit te voorkomen plan ik zelf altijd een middag waarin ik een kwartaaldoel opstel. Immers: één kwartaal is 3 maanden en komt ongeveer neer op 90 dagen om aan je doel te werken. Hierbij is het belangrijk om 1 thema te kiezen. Ik kies 1 onderwerp waar ik me het gehele kwartaal op focus.
Dit thema kan te maken hebben met eenΒ intern doel (financieel overzicht krijgen, nieuwe website, e-book afmaken, uitbreiding van je team etc.) of juistΒ externΒ (meer naamsbekendheid, focus op 1 aanbod, meer social media, acquisitie etc.)
Hoe besluit je nou welk thema je kiest?
Dat hangt af van waar je op dit moment staat met je bedrijf. Welk thema gaat je de komende tijd Γ©cht vooruit helpen? Zoom hiervoor goed uit zodat je alle facetten kan bekijken en duidelijk voor ogen hebt welk thema of welke acties jou meteen vooruit gaan helpen. Voor iemand die net begint met haar bedrijf kan dat bijvoorbeeld naamsbekendheid zijn terwijl een onderneemster die al een tijdje bezig is de focus juist op acquisitie kan leggen om echt te gaan groeien.
Nog een extra tip: Door de dagelijkse bezigheden schiet het werken aan een doel er vaak bij in. Ik kom bijna dagelijks in aanraking met brandjes dieΒ nuΒ geblust moeten worden, prioriteiten, mogelijkheden tot samenwerkingen, nieuwe kansen etc. Door bij elke keuze waar ik dagelijks voor sta even terug te blikken op dat ene thema, weet ik tegen welke nieuwe kans of samenwerking ik βJaβ kan zeggen en welk aanbod niet bijdraagt tot het behalen van mijn kwartaaldoel.
Doe je dit niet dan ben je voor je het weet een dagje met je social media bezig, een weekje gaat je administratie helemaal top, maar omdat je geen overzicht en focus houdt is de progressie na 1 kwartaal minimaal.
Kies dus echt 1 thema waar jij je dit kwartaal op gaat focussen.
Bepaal en behaal je doelen: Maand evaluatie
Je hebt nu je jaar- en kwartaal doelen opgeschreven.
Wat ik zelf doe is aan het eind van elke maand een middag voor mezelf inplannen (denk: mobieltje uit, chocola, thee of een glas wijn en de tijd voor mezelf). Deze tijd gebruik ik om mijn doelen en ideeΓ«n te evalueren.
- Hoe is het gegaan vorige maand?
- Waar mag ik trots op zijn?
- Heb ik genoeg gedaan om mijn kwartaaldoel te kunnen behalen?
- Wat wil ik komende maand anders gaan doen?
- Zijn er nog andere dingen die ik deze maand wil toevoegen?
Je schrijft de antwoorden op deze vragen op en maakt er voor jezelf 1 concreet maanddoel van. Dit wordt jouw maandfocus. Daaronder schrijf je alle stappen die je kan gaan doen komende maand om dit doel te gaan behalen.
Bijvoorbeeld: In februari wil ik 4 potentiΓ«le opdrachtgevers via Instagram bereiken
Dingen die ik kan doen:
- 3 x per week een post maken
- Instagram hashtag onderzoek doen
- Beginnen met stories
- Een link in mijn profiel naar een contactformulier creΓ«ren
- Een samenwerking beginnen met 2 concullegaβs zodat ik meer bereik op Instagram krijg
Je krijgt zo een lijst met tientallen stappen (klein en groot). Uit al die stappen kies je 5 stappen die het allerbelangrijkst zijn. Welke 5 stappen gaan je echt helpen? Daar begin je mee. Je prioriteert dus je stappenplan en gaat eerst met de allerbelangrijkste stap aan de gang. Zelfs als dat die koude acquisitie is!
Tijdens mijn maand reflectie bekijk ik niet alleen hoe het gaat met mijn doelen en voortgang, maar ik kijk ook wat er aankomende maand voor belangrijke evenementen, workshops en data aankomen.
- Zijn er bijvoorbeeld verschillend feestdagen of thema dagen waar ik met mijn bedrijf in wil spelen?
- Zijn er netwerk avonden waar ik bij wil zijn?
- Zijn er events etc. waar ik bij wil zijn?
Plan deze dagen alvast in je agenda en koop, indien mogelijk een ticket. Zo heb jij in één klap een duidelijk overzicht van je maand. Dit gaat dus niet alleen om externe events, ook als je zelf een belangrijke training dag of sale organiseert, zet dit meteen in je agenda!
Ikzelf kijk ook maandelijks naar mijn eigen ontwikkeling. Zijn er bijvoorbeeld workshops, programmaβs die ik deze maand wil gaan doen om mezelf te ontwikkelen? Heb ik een coach nodig? Of is het deze maand een goed idee om die fotoshoot voor de nieuwe Instagram stijl te plannen?
Uiteraard zorg ik dat mijn eigen ontwikkeling en de cursussen die ik hier in kies wel zo veel mogelijk aansluiten op mijn kwartaalthema, zodat dit allemaal elkaar versterkt. Deze workshops, coachingsessies of andere persoonlijke ontwikkeling afspraken plan ik meteen in mijn agenda.
Mijn regel: als het in je agenda staat gebeurt het.
Formuleer je doelen: Dagelijkse reflectie
Om mezelf scherp te houden en het overzicht te behouden plan ik indien mogelijk in de ochtend altijd 10 minuutjes voor mezelf. In deze 10 minuten schrijf ik de intentie van mijn dag op, kijk ik in mijn agenda naar de komende dagen en schrijf ik elke dag één actie op die ik kan nemen die me vandaag dichter bij mijn doel brengt.
Met de intentie om elke dag een stapje dichter bij mijn doel te komen, hou ik mezelf scherp en gemotiveerd.
Dit kunnen echter hele kleine stapjes zijn. Bijvoorbeeld een nieuwe hashtag gebruiken of meteen mijn bonnetje van de lunch inscannen.
Nog een extra tip voor je dag reflectie: schrijf ook op waar je dankbaar of trots voor bent. Dit momentje van dankbaarheid zorgt dat ikzelf met beide benen op de grond blijf staan en niet maar doorhol met maar één gedachte: dat doel halen. Ook de weg er naar toe mag genoten worden (om maar even een cliché aan te halen).
Hulpmiddelen:
Ik maak zelf gebruik van meerdere onderdelen uit planners. Een daarvan is de Purpuz Planner van Clen Verkleij. Daarnaast heb ik zelf een aantal vaste routines die ik uitwerk in een travelers notebook. Echter is het belangrijk dat je een planner of notitieboek vindt dat bij jou past.Β Onderstaand vind je daarom een overzicht met de populairste planners van 2020. Bedenk van tevoren goed wat jij kwijt wil op de bladzijdes en wat jij belangrijk vindt voor de planner.
Planner | Maandoverzicht | Weekoverzicht | Dagoverzicht | Extra |
---|---|---|---|---|
Purpuz planner | ja | ja | nee | Activiteiten waar je gelukkig van wordt To doβs per week Quotes |
Structuur junkie planner | ja | ja | nee | Doelen per jaar, kwartaal en maand To do list per week Focus per week Lijst met goede dingen die wekelijks gebeurd zijn Maandelijkse checklist |
Productivity Planner | ja | ja | ja | Gebasseerd op de pomdoro techniek Focus op 1 β 3 taken per dag |
Essentialiving Planner | ja | ja | ja | Veel lege notitieblaadjes Balance creator Focus punten Food planning |
Bullet journal | nee | nee | nee | Creativelingen die de indeling zelf willen maken en alles zelf willen samenstellen |
Op de hoogte blijven van nieuwe blogs en ander nieuws?Β Schrijf je in voor de nieuwsbrief.Β
Alvast de werkwijze geprint, ga het vanavond invullen. Heb er nu al zo’n zin in!! Dank je wel lieve Marjan, fijne avond! Liefs, Laura
Ik ben heel benieuwd naar je doelen Laura!
Net geprint en gepland dat ik er 17 juli voor ga zitten. Dank je wel
Groeten Mirjam Glastra
Helemaal super! heel veel plezier met het formuleren van je doelen en ik ben natuurlijk benieuwd wat eruit gekomen is aan doelen en focus!